V.26

Veckorna rusar fram, vilke tär jättehärligt. Idag, bara för någon timme sedan sparkade bebis loss i magen och det ska bli så spännande att få ytterligare en liten individ till familjen! Förkylningen och foglossningen gör mig hängig och lite deppig, men det är skönt att bebis verkar må bra trots att inte jag gör det!

Veckans info;

Du är på dag 176 av 280. (62,9%).

Du är i vecka 26.
Du har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 12 jan 2012
Du har 104 dagar kvar till beräknad förlossning.

Jag

6 cm ovanför naveln kan du känna livmodern som är mellan 24 och 27 cm från blygdbenet till toppen. Viktökningen är omkring 7 och 10 kg.
Jag vägde mig i morse och utifrån startvikten som registrerades hos BM så har jag bara gått upp 3,3 kg, vilket är ungefär som med Vincent.

Du kan bli trött i ryggen, känna av trötthet, kramp i benen, tryck mot bäckenet och du kan bli varm och svettig. Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln.
Tröttheten märker jag av, men hr inte haft några problem med kramp ännu. Hade inte så mycket problem med det när jag väntade Vincent heller. Sendrag hade jag senare under graviditeten vid några tillfällen.

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter.
Definitivt är brösten större men höfterna har jag inte tänkt så mycket på eftersom jag har mina härliga mammakläder som sitter så bra!

Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några.
Inga ännu, men med Vincent dök de upp under den sista månaden.

Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.
Eftersom jag inte bara är gravid utan även sjuk just nu så vilar jag så mycket jag kan! Och fogarna knakar och knäpper när jag rör mig... Jätteskönt....

Bebis
Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g.
Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen.
Lungorna utvecklas alltjämt och barnet har lärt sig att både andas in och ut.
Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage.
Ögonen är nu färdigbildade.
När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt.
Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.
Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre.


Det är häftigt vad mycket som händer i kroppen - saker man inte alls märker av men som egetnligen är enorma! Tänk att det växer en liten liten människa i magen! Det är ju helt otroligt egentligen!

På tal om mage så bjuder jag på en magbild även idag. (även om den inte blev jättebra ;) )
   

På onsdag är det dax för ett läkarbesök då jag ska konsultera en läkare kring foglossningarna. Återkommer jag inte innan, så gör jag det efteråt. På något vis är det skönt att få dokumentera lite. Det är kul att titta tillbaka efteråt...
Förra gången skrev jag så här; http://cathrinlarsson.blogg.se/2008/may/ater-igen-en-babyblogg.html inte så stor skillnad kanske, men lite iaf. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0