V.25

I fredags klev jag alltså in i v.25. Och det är därmed "bara" 15 veckor kvar innan det är dax för en lite försenad nyårskaramell! Helgen har vi spenderat i stugan och jag till största del i soffan - vilket har varit toppen för mina fogar! Har varit i det närmaste smärtfri i helgen vilket har varit toppen! Hoppas det fortsätter så här, det skulle vara helt förträffligt!

Även denna vecka händer det saker...

Du är på dag 171 av 280. (61,1%). (Räknat på idag söndag)

Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 2 fulla dagar (v24+2).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 12 jan 2012
Du har 109 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
Jag
Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln, stor som en fotboll ungefär. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern.
23 cm hade jag i SF-mått i onsdags

Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst.
140 slag låg pulsen på den här gången, och bebis var ovillig att bjussa på hjärtljuden...

Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha.
Har ingen oro ännu, men ska väl snart börja sätta mig in i förlossningens skede. Det känns långt borta fortfarande!

Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång.
Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.
Den här gången står Johan ganska utanför. Vi blir inte erbjudna någon föräldragrupp då det är vårt andra barn. Samtidigt som det känns väldigt annorlunda att få ett syskon...

Om du har extra tungt arbete kan du ha rätt till gravidpennning (tidgare havandeskapspenning) från 60 dagar innan beräknad förlossning. Vill du kunna planera i god tid kan du skicka in din ansökan om gravidpenning redan nu till försäkringskassan.
Ska göra klart den ansökningen antingen i kväll eller i dagarna. Det är lite detaljer i arbetsbeskrivningen som ska slipas bara...

Bebis
Ditt barn är nu ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 800g.
De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade.
Det kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna.
I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas.
Barnets benkärnor blir hårdare.
Barnets livlina - navelsträngen är tjock och elastisk med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion.
De permanenta tänderna bildas långt in i tandköttet men kommer inte att bryta fram förrän barnet börjar tappa sina mjölktänder i sexårsåldern.
Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade.


Veckans magbild


Jämfört med graviditeten med Vincent


Magens form skiljer sig något, jag ser större ut den här gången bland annat - men det är bara de extra utgångskilona skulle jag tro, för SF-måttet är lika stort... Spännande att följa magen, förändringar och jämförelserna med förra - tycker jag själv iaf!

Kommentarer
Postat av: Magda

Sen kan det ju va så att magen har ju en gång varit uttänjd och därför blir det en annan form på den.

Många säger att magen blir större snabbare andra gången, och lite så tycker jag för min egen del att det är :)

2011-09-26 @ 14:31:08
URL: http://izoldesmamma.blogspot.com
Postat av: Cathrin

Så är det säkert! Men det sägs å andra sidan att det tar 2 år för magen att återhämta sig. Sen vet jag ju att jag inte tränat något innan graviditeten i jämförelse med förra gången, och jag har typ 11 kg mer att utgå med, så om det inte skulle vara skillnad skulle det nog vara något fel. Men skillnader och likheter är ändå ganska spännande att följa och undersöka! Jag har ju gjort i ordning ett Exel-dokument med uppgifter från förra graviditeten och fyller i den här gången bredvid. Jättespännande att se skillnader och likheter där också! =)

2011-09-26 @ 21:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0