Nyårskrönika 2008

Så var det dax att summera 2008. Det har varit ett omtumlande år - minst sagt! Det är lätt att få ett lite enkelriktat fokus, men sånt är livet.

Jag inledde året hemligt gravid... Ville vänta till den mest kritiska perioden på 3 månader passerat innan jag gick ut med det offentligt.

I mitten av Januari åkte jag med Johan och lite handbollsfolk till Trondheim på Handbolls EM. En mysig, men illamående drabbad, helg på hotell och i en sporthall för att kika på när Sverige spelade 2 matcher. Även om jag kanske inte är mest intresserad av handboll så var det helt ok! En skön helg på hotell är ju aldrig fel - synd bara på kass hotellfrukost! =(

Jag började också jobba heltid på en förskola i januari, men pga att jag inte hade min examen klar så gjorde vi ett tillsvidare vikariat. När jag blev fruktansvärt trött av graviditeten och sjukskriven på halvtid så började min anställning svaja. 27 juni jobbade jag sista dagen innan jag påbörjade en sommar med förberedelser för det kommande lilla barnet.

I slutet av Januari flyttade vi in i lägenheten vi köpte på Bergsgatan. När jag och Johan var i Norge så var pappa och svåger Johan snälla och tapetserade nästan hela lägenheten! När vi kom hem var det så fint!

19 mars var vi på ultraljud. Det var hur häftigt som helst att se bebisen! Att se fingrar, fötter och tår. Alla detaljer som mun, ögonhålor och näsa... Vi frågade om barnmorskan kunde se vilket kön bebisen var och det kunde hon, vi ville veta så hon sa att det var en pojke. Åh, tyckte jag, lilla Vincent! Då riktar barnmorskan in bilden, fryser den och pekar mellan benen på bebisen som då låg som en groda redo för att dissikeras.

20 maj var jag till Härnösand på examinering av mitt examensarbete. Jag fick lite väl mycket komplatteringar i januari och orkade inte slita på med dom när jag inte mådde så bra i början av graviditeten, i maj fick jag lite kompletteringar och på 10 arbetsdagar skulle jag fixa de kompletteringar som blev kvar. I juni tog jag ut min examen! Jag kunde därmed titulera mig som Lärare för förskola, förskoleklass och fritidshem med kompetens i grundskolans tidigare år. Ingen kort och enkel titel kanske... ;)

Samtidigt som jag och Johan blev tillsammans köpte Johan en ny bil, en liten grön Toyota Corolla. 9 Juni hämtade jag och Johan ut vår nya bil! En Volvo V70, vinrosa (eller roséröd, vilket man vill...) Kändes ganska vuxet att köpa kombi, men vi hade helt enkelt inget val eftersom barnvagnen vi beställt inte fick plats i en liten bil! Bilen har varit ett bra köp och vi har varit jättenöjda hela vägen! Den är toppen!

16 Juni fick Millan lämna den här världen... Hon fick fortsätta till hundhimlen, till Bella... Att mista Millan var hårt, men hon mådde verkligen inte bra och det bästa för henne var att få somna in. Hon kommer, precis som alla andra älsklingar i mitt liv, ha en egen liten plats i mitt hjärta. Jag kommer nog aldrig glömma henne!

I Juli åkte vi till Göteborg på en kort semester. En av Johans kompisar skulle gifta sig och vi var bjudna! Det var ett fint bröllop på en ö i skärgården. Jag var då i 34e veckan, bara 6 veckor kvar till beräknad förlossning. Magen var relativt stor och bebisen var i toppform, men jag var med och dansade och gjorde faktiskt en liten löptur mellan festlokalen och toaletten en bit ner på ön... Det var iallafall några härliga dagar i Göteborg, fint väder och fina tuer. Vi var bland annat ut till Marsstrand en dag! Där är det riktigt fint! Synd att man var osmidig och blev trött av väldigt lite aktivitet... Kanske blir en tripp ut dit även sommaren som kommer... Vem vet!?

Veckorna tickade på och vi nådde fram till Johans födelsedag 23 juli och min födelsedag 29 juli. Jag kände personligen för att skippa min födelsedag. Ok, jag fyllde 25 och det är ju något man i normala fall firar ganska stort... Men i mitt fall var det inte normalt! Jag var gravid i 37e veckan och allt annat än sugen på ett kalas... Johan övertalade mig iaf att bjuda hem lite folk på fika. Jag passade på att bjuda mina vänner på lite fika. Långt ifrån alla kom, men de som kom var jag väldigt glad över att träffa!

Yran 2008 var jag bara med om någon kväll på stråket... Jag kände inte för att trängas med en massa fulla människor när jag hade min stora mage... Trots att Winnerbäck skulle spela och jag gärna ville se, så tog jag mitt förnuft till fånga och stannade hemma. Tror nog att jag gjorde ett bra val och det tycker nog bebisen också!

23 Augusti var bebisen beräknad att komma... Tyvärr envisades det lilla livet att ha en egen liten tidszon, som inte följde våran... 29 Augusti kom tillsist vår son till världen efter att ha hintat om det 2 dagar innan! Vincent Olof Kenneth såg dagens ljus 12.53. Han var 51 cm lång och vägde 3170 gram... Det var en underbar upplevelse att bli mamma och jag kan tänka mig att göra om det inom en överskådlig framtid!

Resten av hösten har mest kretsat kring Vincent. Vi har varit på föräldragrupp, massage, testat öppna förskolan och för att inte prata om alla BVC-besök!

14 Oktober firade jag och Johan 1 år tillsammans. Med tanke på att Vincent då bara var 1,5 månad så blev det inte ett så stort firande. Vi valde ett mysigt sätt att fira. Vi lämnade Vincent hos sin mormor och åkte ner på stan och lite gott på restaurang! När vi ätit och kopplat av en stund åkte vi tillbaka för att fira resten av årsdagen med vår underbara lilla son!

9 November började jag rida också! Jag började lite lätt med att "åka" lite på Ted och ahr sedan byggt på det lite. Jag rider fortfarande inte ett hårt dressyrpass, men detkommer väl det också! Jag är bara lite svag i muskulaturen, det bygger jag upp steg för steg nu! Skönt iaf att vara tillbaka i sadeln! Jag slutade rida i Maj, så det blev ett halvårs uppehåll.

I Oktober besämde vi oss för att sälja lägenheten och 6 november hade vi första visningen. Efter detta har vi haft en hel del små visningar... Många har varit och kollat men ingen har lagt bud... Inte förrän 29 December! 15.00 hade vi visning igen. Några timmar senare kom ett bud, under vårt utgångsbud. Vi tackade nej och la ett motbud dagen efter. Spekulanterna tog vårt motbud och senare samma dag, 30 December, skrev vi under kontrakt och fixade med handpenning! Vilket sätt att avsluta året på! Vi hade ju tidigare fått en hyreslägenhet genom östersundsbostäder, och jag har varit orolig över att inte få sålt... Skönt iaf att det är klart nu! I Februari flyttar vi ut och dom flyttar in!

25 December passade vi på att ha dop! Att vi valde en så udda dag är att det blev ett 25årsjubileum. Jag döptes på juldagen för 25 år sedan! Inte nog med att vi delar den dagen så fick han också ha samma dopklänning som jag hade! Känns otroligt värdefullt och väldigt fantastiskt!

Ja så här har mitt år sett ut, i stora drag... Det har varit ett omtumlande år, men det har trots lite motgångar varit ett riktigt bra år! 2009 kommer att få det tufft att bräcka 2008, Vincents födelse är svårslagen! Nu dröjer det ett år till nästa årskrönika. Jag ska se till att fylla 2009 med massor av händelser, mest bra och underbara händelser, men det kommer även att finnas tråkiga händelser under det kommande året. Inget år kommer att vara helt smärtfritt skulle jag tro, huvudsaken är att man inte låter det negativa ta över! Jag ska se till att jag kommer att ha ett GOTT NYTT ÅR! =)

Det var den återblicken av det gamla året, nu blickar vi framåt in i det nya året! Det närmsta på agendan  är nog flytten till Körfältet! =) Håll er uppdaterade! ;)

Kommentarer
Postat av: Paula

hihi jag längtar tills ni flyttar!

2009-01-02 @ 20:31:43
URL: http://ingridpaula.blogg.se/
Postat av: Erika H

Du skriver så bra Cathrin! Kul att läsa. Kram

2009-01-03 @ 10:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0