En del är tillbaka

Jag gör en liten uppföljning på förra bloggen om mina mammaproblem.

Igår var vi på BVC för vägning, mätning och vaccination. Jag presenterade då också mina problemområden och fick lite svar på mina funderingar...

Efter dagen utan mjölk så sa både läkaren och BVC-sköterskan att så kan det bli. Men fortsätter man amma som vanligt så kommer produktionen igång igen. Eftersom man inte producerar mer mjölk än vad som behövs så kommer det ju i lite ofas om bebisen äter mer under en viss tid på dygnet. Så efter natten då han åt var 3e timme så var min mjölkproduktion i lite ofas, men det rättade till sig! :)

Natten till igår inledde vi med att ge Vincent en potion gröt innan jag satte mig och ammade som vanligt. Efter den omgången gröt så ammade han inte fullt lika mycket som han brukar, men somnade gott utan trassel och vaknade till vid 12 och ville ha nappen - sen sov han till 6.20! Han somnade om efter lite mat och sov till kvart över 8, då jag väckte honom för att vi behövde göra oss klar för att gå till bussen. Han var vaken från kvart över 8 till fram mot halv 12, då han blev för trött och gnällig. Han somnade i min famn i väntan på att få komma in på BVC, och när vi gick från HC så somnade han jättegott! Han sov tillomed under tiden då jag satt på Subway och lunchade med Katarina och Wilma!

Bara han är mätt och utvilad så är inte gnälligheten ett problem tydligen! Jag känner därmed igen min lilla bebis! Han har ju allitd varit en glad liten kis, så gnälligheten som varit några dagar nu har gjort mig lite konfunderad... Men nu med gröten så har han sovit bättre på nätterna och det har också gjort att han är på bättre humör på dagarna! BVC-sköterskan sa att det är helt ok att byta något mål mat (amning) på förmiddagen till gröt och om vi vill kan vi ge välling på kvällen och då så mycket som han vill ha. Jag vill ju fortfarande amma, så vi bestämde att jag kunde amma som vanligt och sedan fylla på med välling eller gröt tills han blir helt nöjd! :) Han är ju betydligt mer aktiv nu än han tidigare varit, så det är ju klart att han behöver mer mat!

I princip allt har ju en logisk förklaring! :)

Kan ju nämna lite om vägningen och mätningen också! :)
Vincent är nu 68 cm lång och väger 7720 gram!
Han har alltså växt 17 cm sedan han föddes och gått upp 4550 gram (4,5 kg!!!) sedan han föddes! Han är verkligen ingen liten spädis inte! ;) Det är härligt att se att han växer och gror precis som han ska, men jag trodde nog att jag skulle ha en liten bebis lite längre... Men det är underbart att umgås med honom varje dag! Jag har ju en glad och busig liten grabb här hemma, en liten kille som är nyfiken på livet och tar för sig så gott han kan! Jag hoppas att han kommer att vara så här resten av sitt liv, då kommer han leva ett underbart liv! En person som ler i nästan alla situationer och tycker om människor och trivs med att få upptäcka nya saker har mycket att leva för och många äventyr framför sig! Vincent är i särklass det bästa som hänt mig! :) Och då har det hänt mycket bra saker i mitt liv! :)

Idag ska vi luffsa in till stan och träffa Arthur och Maria. Just för stunden ligger Vincent ute på balkongen och sover, man blir lätt trött när man vaknar halv 8 på morgonen... Jag ska äta lite frukost och ta en snabbdusch! Sen hoppas jag att jag når till disken en sväng... Jag ska fixa middagen i kväll och just nu går det INTE att laga mat där inne! :( Fattar itne varför det ine funkar att diska på en gång... Det var vad vi bestämde och det resulterar alltid i att jag försöker diska undan så mycket som möjligt om Vincent sover ute en stund... Jag blir lite tjurig över hur illa det fungerar med disken just nu... Med tanke på att vi inte fått ordning än så är det inte så mycket plats på diskbänken heller, så det är verkligen PINFULLT där! Dessutom känns det inte så bra att Johan förberedde disken igår genom att spola upp vatten och lägga llt i blöt, men orkade tillsist inte diska och där är nu det äckliga vattet fortfarande med den smutsiga disken... Blä.... :( Får styra upp det iaf med tanke på att jag ska laga maten i eftermiddag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0