Vad jag inte har...

Besökte hälsocentralen idag. Kände att hostan inte riktigt var hållbar längre utan att det var läge att efter 16 dagars förkylning uppsöka hjälp... Träffade läkaren och han började med att lyssna på lungor och hjärta (han lyssnade på lungorna så långt ner att han måste ha hört bebisens hjärta! =P) Sen tittade han i öronen och i halsen. Efter denna genomgång så kunde han konstatera...
... att det inte rörde sig om lunginflamation
... att jagade en röd prick på högra halsmadeln (och därmed blev jag skickad på provtagning)
... att jag troligen har slem en bit ner i bröstkorgen

Han sa att Cocillana inte var aktuellt av två anledningar;
- För det första, för att jag är gravid.
- För det andra att det skulle enbart göra att slemmet kryper ner i lungorna och jag får en lunginflamation
(Ska läggas till att jag inte bad om den medicinen... Jag vet att den inte är godkänd när man är gravid - det står i bruksanvisningen)

Men vi skulle börja med en halsodling, streptokockprov (ursäkta stavnigen om den är fel!), och sen skulle jag komma tillbaka. Han skulle passa på att ta någon patient mellan. Mellan att jag var inne mina två gånger så hade han tryckt in ett provsvar och en pojke han skickade på provtagning!) Effektiv läkare må jag säga! När jag sedan kom in konstaterade han;
... att provet var negativt och jag bara är förkyld.
Vaddå "bara"!? Fan jag har ju hostat i helgen så jag trott att bebisen varit på väg upp i halsen! Det är väl inte "bara"!? Hur som helst skulle jag få en ny hostmedicin, som jag ska ta 3 gånger om dagen. Den ska tydligen hjälpa både mot hostan och vara slemlösande... Den heter Mollipect (låter lite gulligt - nästan som en kallblodstravare!) Har jag inte blivit bättre på en vecka - 10 dagar så ska jag höra av mig så vi ska ta nya prover. Då snackade han om att ta prov som visar på vita blodkroppar... Hur som helst så brukar man bli frisk på 1-2 dagar efter ett sånt här besök...

Jag känner mig dock inte friskare just nu, (mest bara ännu sämre!) men det kommer väl... Hostar fortfarande jättemycket, känns dock som att luftrören i bröstet är vidare... Antingen så rinner snoret som på småungarna på dagis, eller så är det lika tätt som när man håller för näsan... Perfekt balans! Ögonen är känsligare och jag går inte ut utan solglasögon kan jag upplysa om! (Det är som när man är bakis...) och hostar jag inte så nyser jag!

Aja, nog med sjukdomar - håller ni inte med!? Så - en kram någon? ;)

Kommentarer
Postat av: nathalie

testa tigg en kram av karln din!:P

2008-05-05 @ 18:31:57
URL: http://nalaaa.blogg.se
Postat av: Morsan

KRAM !!

2008-05-05 @ 20:01:47
Postat av: Morsan, igen

"Grodan" fick en ny liten pojk-tremänning imorse kl 5... Grattis Rosa

2008-05-05 @ 20:54:59
Postat av: sandra

jodå nog kan du stava streptokocker så ;)

mollipect är finfint, både bronkvidgande och slemförtunnande :P

kram från den blivande sjuksköterskan :D

2008-05-05 @ 22:32:49
URL: http://sandrahogqvist.blogg.se
Postat av: Cathrin

Kul att iaf mamma törs kramas med mig trots sjukdom... Ni andra är fegisar! ;P
Grattis Rosa till en ny liten pojke, en lillebror till Natalie och Alexander (haha, ser komiskt ut! Syrrans (Nathalies) ex hette Alexander... :P)
Sandra: Kändes för lätt med stavningen, därav min tveckan... Det är dig jag ska börja med att ringa nu då, så du får göra en telefonbedömning om jag ska avvakta eller besöka läkare!? Det är bra att ha lite medicinskt folk i omgivningen! Känns bra för framtiden om jag och bebis åker upp och bebis blir sjuk. Då kan du göra en undersökning ist för att jag ska åka till en hälsocentral! =)

2008-05-06 @ 06:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0