Frogblog

Hemma igen, lite mer än 12 timmar senare... Hittade en hel del där nere, nu börjar shoppinglistan bli komplett... VI skrev ner allt vi ska införskaffa på IKEA i sutet av juni, det blir lite möbler till barnrummet... men ajg har varit frustrerad och svurit... Målet med min och Johans resa dag var inte bara att se över det som ska införskaffas senare utan att köpa lite nya kläder... Jag gjorde som jag fått rekomendationer att göra, titta kläder på vanliga butiker, men i någon storlek större... Jag kikade på massor med fina sommarklänningar, men det STORA problemet är magen, alla klänningar blir tvärkorta fram och står rakt ut! Fluffigare klänningar resulterar i att man går klädd i ett tält... Det slutade med att det mest blev lite nya mammakläder på HM...

Men nu är det ju dags för Grodans bloggdel... Det är lördag igen och dax för babyblogg igen! Nu har vi nått att det är 12 veckor kvar till BF... 3 månader är ganska lång tid, men inte så jättemycket egentligen!

Graviditetsstatistik
Du har gått 28 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 29:e veckan.
Du har klarat av 70% av graviditeten
Du är i 8:e lunarmånaden av 10.
Du är i 7:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 196 dagar av 280.
Och har ca 84 dagar kvar till förlossningsdagen.


Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: Viktökningen är ca 8,5 kg till 11 kg. (Jag vägde i morse 68,9 kg, så det är fortfarande lugnt... bara 0,9 kg mer än förra veckan...)
Magens mått: Måtten är omkring 27 till 30 cm. (Mitt mått är enligt min mätning 27 cm, men det är ny mätning hos BM om 2 veckor och jag är inte särskilt fundersam...)

Från denna graviditetsvecka erbjuder MVC ofta kontroller varannan vecka.

Förmodligen känns det nu som om alla organ trängs undan av magen och barnet. (Njae, men däremot blir man mätt snabbare nu mera...)

När du börjar närma dig slutet av din graviditet känns benen ofta tunga och trötta. Räkna med att du behöver extra mycket vila. Trycket på venerna som leder blodet från benen tillbaka till hjärtat kan ibland bli för hårt, och det kan leda till åderbråck. (OJA! Shit vad benen är trötta efter en dag! I kväll är benen medvetslösa säkert pga en dags shopping...)

Många kvinnor börjar nu fundera på den förestående förlossningen. Skriv gärna ned dina tankar om att vänta och föda barn. Det är ett bra sätt att bearbeta det du har framför dig. (Jag är fortfarande inte så fundersam, känner mig faktiskt lugn fortfarande!)

Du tycker kanske att ditt barn är lite väl stökigt nu. (Eh, ja! På kvällarna är det stökigt i magen och ibland på dagtid


Bebisen

Bebisens längd:  Ditt barn är nu ca 26 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden 37 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: Vikten ca 1,3-1,4 kg

Bebisen fortsätter att lägga på hullet, samtidigt som hjärnan och de inre organen växer till sig.

Nu finns det inte plats för akrobatik konster i livmodern längre, men bebisen kan fortfarande sträcka ut sig och sparka. Det är trångt i livmodern och bebisen trycker med armbågar och knän.

Bebisens huvud står i proportion till den övriga kroppen.

Hjärnan växer mycket snabbt och gör så att de mjuka skallbenen pressas utåt. Vindlingarna som är karakteristiska för hjärnans utseende, blir allt fler eftersom den blir snabbare och kraftfullare samt förbindelserna mellan nervcellerna ökar.
Hjärnan kontrollerar nu andning och kroppstemperatur.

I ögonhålorna rör sig ögonen. Det kan också skilja på naturligt och artificiellt ljus genom livmoderväggen.
Bebisen börjar bli känsligt för ljus, ljud, smaker och lukter.

En del bebisar lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt.

Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. 

Genom stresshormoner som kommer via ditt blod till moderkakan kan bebisen känna om du är stressad eller upprörd.

Sen har jag givetvis en bild på magen! =D


Har dessutom handlat lite saker... Lägger ut bilder på det senare någon dag! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0