Babyblogg v.27

Så är det dax för den 27e veckan... Det går fort nu, bara 14 veckor kvar till BF... Allt känns fortfarande jättebra i magen, lilla bebisen lever om stundvis. Kan nog säga att jag misstänker att det börjar på att bli lite trångt, det är allt oftare det trycks på urinblåsan och jag blir akut kissnödig! (senast idag hände det...) Jag upplever inte att bebisen sparkar lika mycket nu, det är mer rörelser i magen nu - som faktiskt också syns utanpå! Det ut som en liten alien i magen... ;) (Nästan så det är som att någon lever i magen... ;P ) Som vanligt inleder jag med statistiken för att sedan ge vidare graviditetsinfo...

Graviditetsstatistik
Du har gått 26 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 27:e veckan.
Du har klarat av 65% av graviditeten
Du är i 7:e lunarmånaden av 10.
Du är i 6:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 182 dagar av 280.
Och har ca 98 dagar kvar till förlossningsdagen.

Magen växer fint... =)

(V.26+0, på morgonen)

Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: Du har förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu. (Inte jag då, som  bara gått upp 6 kg till idag...)
Magens mått: Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm. (Mitt var enligt min mätning 24 cm)

- Nu har du kommit till sista veckan i graviditetens andra tredjedel.

- Din mage är nu ganska framträdande, men storleken beror också på din kroppsbyggnad, längd, vikt samt om du fött barn tidigare. Ytterligare en faktor som spelar in är mängden fostervatten. Mammans vikt ökar och den kommer att göra så fram till graviditetsvecka 36.

- Det kan vara dags att handla saker till barnet, eftersom det förmodligen ganska snart blir besvärligt att gå och handla. (Kroppen börjar faktiskt markera att det inte går att leva precis som tidigare, mycket är besvärligare att göra...)

- Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen. (OJA! Ofta har jag ont på vänster sida i de nedersta revbenen!)

- Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre. (Haha, japp, jag drömmer förlossning lite då o då... I förrgår natt senast...)

Bebisen
Bebisens längd: Bebisen är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden från hjässa till häl är 35 cm
Bebisens vikt: Vikten är 900g-1kg

- Huvudets omkrets är nästan 25 cm.

- Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett. Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt.

- I den här fasen suger bebisen ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion.

- Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade.

-Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.

- Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas. Nu uppfattar bebisen ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig bebisen mot - eller bort från - ljusskenet. De första synintrycken utanför livmodern delas för bebisen in i ljus och mörker - det är därför många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta för att skydda ögonen eget födseln.

- Om bebisen skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

- Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

- Bebisen känner igen din röst och din partners om ni är tillsammans ofta.

- Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan bebisen få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont minst sagt.

---

Mamma... Det kommer inte att bli en hund hemma hos oss - vi tycker att det är jobbigt nog med de tidiga mornar som blir endå. Bebisen kommer att ta sina tidiga morgon pass och jobb har alltid sina tidiga mornar... Millan får räcka, vi kan låna henne om vi saknar vovve... Sen vad beträffar bröllop, är det inte så att allt annat gått tillräckligt fort!? Kanske vi iaf kan vara tillsammans minst 1 år innan vi gifter oss - eller vad tror du? =)

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag håller med min sambo, ingen hund och bröllop kan vi diskutera vid ett senare tillfälle ;). Men kombi måste vi köpa, och om svärmor har tur så blir det en vit volvo Hehehehe. Puss älskling från skåne :)

2008-05-17 @ 17:54:24
Postat av: nadja

jag memorerar inför mina kommande studier ;P Fin mage föresten!

2008-05-18 @ 19:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0