Listan...

Sitter nu och har en liten stund till övers mellan uppstigning och frukost... Tänkte då dela med mig av listan jag tog tag i härromdagen... För att den ska vara lätt att följa så är den uppdeld i kategorier...

Vagn+utrustning                                              
Vagn                                                          
Åkpåse                                                           
Skötväska                                                    
Insektsnät                                
Regnskydd                                                                                                                           
Bäddset                                                                           
             
Matsituationer
Amningsinlägg
Bröstvärmare
Mjölkuppsamlingskupa
Bröstpump
Nappflaska
Napp
Parasoll 
Ersättningspulver/tetrapack
Stol till köket      
                                                                      
Resor 
Bilstol + bas
Solskydd
Resesäng
Flaskvärmare/termos
Våtservetter

Skötsel                                                
Skötbord/skötbädd                           
Blöjor                                                   
Blöjhink                                               
Badbalja
Babyolja/mild tvål/shampoo
Inotylsalva
Våtservetter
Tvättlappar
Nagelsax/nagelfil
Borste

Medicinförråd
Febertermometer
Vaselin
Flytande alvedon/suppar

Sovsituation                  
Spjälsäng                       
Madrass                            
Plastad frotté                  
Täcke + kudde               
Sängkläder                     
Spjälskydd
Snuttefilt

Övrig utrustning
Babysitter
Bärsele
Barnvakt (typ walkie-talkie - inte en personlig barnvakt, sånna behöver jag inte köpa!)
Amningskudde
Mobil

Kläder (egen lista utifrån råd från olika källor)
Badrock
5 bodys (nyfödd)
Sparkbyxor/sparkdräkt
Overall
Vantar
Sockar


Som ni ser är det en rejäl lista! Mamma ska köpa spjälsängen och svärmor skulle köpa skötbordet... Men resten ska vi själva införskaffa. Inte för att jag inte ser fram emot det - jag skulle vilja göra iordning barnrummet redan idag... Men det känns som att det inte är läge att vänta med allt till i slutet av juli eller i början av augusti... Lätt att missa ett o annat! Skulle någon se listan och ha åsikter om den så tar jag tacksamt emot, jag vet ju själv att allt inte är jätte-bråd-akut, men listan innehåller allt vi kunde komma på utifrån en ren befintlig lista....

Sen har jag funderat på kläderna... Man behöver ju inte jättemycket till bebisen i början... Dom växer ju ganska snabbt, så det kanske är läge att inte bara köpa allt i nyfödd-storlek... Efter 2 månader så behöver dom ju endå nya kläder! Ser fram emot att börja inhandla lite grejor, men det känns lite tidigt att handla blöjor o sånt redan nu =P Kan ju tänkas vara smidigt atha skötbordet innan man köper alla sånna grejor!

Johan bara tittar på mig och skrattar och tycker att det är lite roligt med mitt "nestande"... Men nu börjar jag förstå vad andra pratar om när dom säger att man blir helt annorlunda när man blir gravid... Nog för att jag var en hyfsat planerad och organiserad person nu innan, men nu är jag helt annorlunda... Men det är en liten förändig att lära sig att hantera och leva med... Jag antar att jag kommer att fortsätta "bygga bo" tills bebisen är född och lär kanske inte bli mindre planerande efteråt heller ;)

Nu är det dax för frukost! Sen ska jag promenera in till stan och ta bussen till jobbet! Ikväll ska jag och Johan iväg och hämta tvättmaskinen och torktumlaren. Pappa ska hjälpa till med frakt och installation. Så snart är vår kalla badrum ett minne blott när man torktumlar! =D

Kommentarer
Postat av: Magda

Ja en bra lista tycker jag men det viktigaste innan bebisen är född (tycker jag) är: spjälsäng med tillbehör, bilstolen, kläder och blöjor å tvättlappar. Skötbord är bra oxå men inget MÅSTE men du ska ju få ett så det är ju kanon :-D
Men annars så handlar man allt eftersom man ser att man behöver det. Och kläder, jag kan köpa massor med kläder! Det finns så mycket fint!! :-D
Åh vad roligt att di ska få en bebis du med. Längtar tils den är här så man får se vem det är, lillplutten där inne. *hihi* GOOOOS! Då måste jag komma upp å kika å hålla lite. En mini-cattis blir det nog. *KRAM*

2008-03-11 @ 10:29:40
URL: http://magdalena.babyblogg.se
Postat av: Magda

Jo, små handdukar är bra att ha å lägga över axeln när bebisen ska rapa med. *hehe* Och så såklart VAGN som jag glömde skriva i andra inlägget.

2008-03-11 @ 10:30:50
URL: http://magdalena.babyblogg.se
Postat av: Morsan

Jaa du, snart ska jag nog bry mej jag också.... Kanske börja med att kyla ner dig så du inte kokar.....

2008-03-11 @ 10:38:48
Postat av: Anonym

Ja du Cathrin, jag håller nog med din mor, lugna dig några hundra varv.
Jag har snart två barn och har fortfarande inte behövt hälften av din lista ex: bäddset till vagn (du har ju åkpåse), bröstvärmare trots att jag ammat ute på vintern, mjölkuppsamlingskupa (antar att du menar amningskupa med amningsinlägg), parasoll (går att vända vagnen), ersättningspulver (behövs ej om amningen funkar), badbalja (har badkar), snuttefilt (vänj dom inte vid något dom inte behöver), amningskudde (funkar med vanlig soffkudde).
Stol, resesäng (du lär nog ha honom i din säng om du åker någonstans i början), termos mm behövs ju inte förrän tidigast när bebisen är ca 4 mån i alla fall om det inte blir strul med amningen förstås och det behöver du ju inte utgå från.
Små handdukar var ett bra tips för det lär du behöva även på skötbordet då det där lätt händer olyckor :).
Tänk på hur det är med hästar, man skulle kunna köpa hur mkt som helst men behöver bara det viktigaste. Marknaden vill att vi ska köpa och skapar ett behov som inte egentligen finns. Ta det lugnt!! (om du inte vill göra av med pengar och samla på dig saker förstås)

2008-03-11 @ 11:51:13
Postat av: Paula

Hehe en av klädgrejorna har jag redan köpt, även fast jag inte fick. Men den var så söt så jag var tvungen!!!!!

2008-03-11 @ 17:50:57
Postat av: Paula

Vantar, overall och sånt där till vintern behöver du ju inte heller direkt eftersom bebisen som sagt kommer växa en hel del de första månaderna. Då är det onödigt att ha köpt något som inte kommer användas, för det är ju förhoppningsvis varmt när den kommer ;)

2008-03-11 @ 17:52:25
Postat av: Lajz

Hihi vad du bygger bo=) En söt liten haklapp kanske ska skrivas upp på listan... =)

2008-03-11 @ 18:19:00
URL: http://lajz.blogg.se
Postat av: Anonym

Lita pa att ditt barn ska bli en fashionbaby, sitter redan och smider pa vad jag ska köpa för läckert ;) Hoppas du mar bra och att allt kanns bra. Gud sa konstigt att det bor en liten varelse i din kropp jue ;)

2008-03-17 @ 15:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0