Frogblog w.32+0

Och ytterligare en vecka har gått, är det bara jag eller går veckorna galet snabbt!? I morgon blir det en trip till IKEA för att införskaffa skötbord, spjälsäng, byrå, skåp och lite småsaker till bebisen! Sen behöver jag hitta en klänning till bröllopet... Tydligen är jag inte ensam gravid som ska dlla har samma problem... Men jag känner inte för att ensam komma i en "vardagsklänning"... Vill så gärna hitta något lite finare, som går att använda nu och även efter förlossning... Får se hur det går! Lilla grodan tar mer plats än kläderna jag har är skapta för! Har ju en jättefin kafferosa klänning - som hittills är oanvänd!

På måndag är det dax för besök hos BM igen... Då ska vi prata om stickningarna jag hade i bröstkorgen i måndags... Sen ska jag prata med henne om sömn och lite smärtande rygg... Men det bästa är att få höra hjärtljudet och ta alla mått och prover för att se att allt är som det ska!

Graviditetsstatistik
Du har gått 32 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 33:e veckan.
Du har klarat av 80% av graviditeten
Du är i 9:e lunarmånaden av 10.
Du är i 8:e graviditetsmånaden av 9. (I morgon går jag in i 8:e månaden)
Du har gått 224 dagar av 280.
Och har ca 56 dagar kvar till förlossningsdagen.


Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: (Har gått upp ytterligare... Idag väger jag 71,6 kg före frukost... Så nu har jag gått upp ganska precis 10 kg...)
Magens mått: Måttet på din livmoder är nu 30 till 33 cm. (Jag är osäker på mitt mått nu, jag glömde att mäta imorse, men jag ska ju till BM på måndag!)

Måttet på din livmoder är nu 30 till 33 cm. Men det kan vara olika, huvudsaken är att din egen kurva växer som den ska. Du kan öka mycket i vikt och det är inte konstigt. Just nu behövs mycket näring både till dig och din bebis, så sluta inte äta för att du är orolig över stor viktökning. Prata med din barnmorska om du oroar dig för din vikt. (Lite besvärad känner jag mig faktiskt... Även om jag vet att det är helt ok att gå upp nu, så blir det endå fel i huvudet när man går upp mot den vikt jag jobbade hårt under et år för att gå ner ifrån... Men jag har ingen vikt-noja så jag tokmotionerar eller skippar måltider!)

Är detta ditt första barn, så kanske barnet nu lägger sig tillrätta med huvudet nedåt inför förlossningen. För omföderskor kan det ibland dröja ytterligare några veckor. När barnet väl lagt sig tillrätta så brukar det bli lättare att andas och har du haft magbesvär bör även det lätta nu. Däremot ökar trycket nedåt och symtom som stickande känslor i bäckenet kan uppträda. (Ska bli skönt att börja slippa det värsta trycket på lungorna!)

Har du märkt att dina aktiviteter påverkar barnets beteende! Barnets aktivitetsnivå påverkas av hur mycket eller på vilka tider du äter, din kroppsställning och ljud från yttervärlden. Försök att ha en avslappnande stund varje dag, där du känner efter hur barnet rör sig. Din barnmorska kan tala om hur ofta du bör känna barnets rörelser. Ungefär sex rörelser per timme kan du förvänta dig, men inte under hela dygnets alla timmar. (Promenaderna brukar resultera i sammandragningar främst när jag går uppför... Sen är det fortfarande kvällarna som blir mest aktiva! Men även ibland på dagarna också...)

Det är bara en och en halv månad kvar och du kan drabbas av städmani. Allt ska rensas, städas och sorteras. Allt ska fixas klart så att du slipper tänka på det sedan. (Precis så är jag!!!)

En del kvinnor kan drabbas av separationsångest, hur blir livet utan magen. Det kan vara en tid av mycket känslor. Förväntan, längtan, oro och förvärkar.

Det kan vara klokt att skaffa sig lite kunskaper i förväg - kunskap ger trygghet. (Det är svårt att inte läsa på lite... Det är ofta man hamnar på att läsa om förlossningar, smärtlindring och förlossningsställningar...)


Har du i stället svårt att alls föreställa dig hur det ska fungera med ditt nyfödda barn? Tala med din barnmorska! Hon kan hjälpa och råda. (Blir väl mer sånt när vi ska gå på föräldragruppen!)

Många blivande mammor känna sig stora och klumpiga med svullna fötter och anklar. Om du trycker in ett finger över ankeln några sekunder så blir det en grop kvar när du tar bort fingret - det är ett typiskt tecken på att det är ödem. Vanligen är svullnaden betydligt mindre när du stiger ur sängen på morgonen. Sitt högt med benen när du kan - när du läser, stickar eller tittar på TV. (Lite svullen blir jag, men ödem har jag nog inte drabbats av! Har införskaffat stödstrumpor för långresorna främst till och från Göteborg!)

Bebisen
Bebisens längd: Bebien är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden är 45 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: Ca 2,2 kg

Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett.

Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln.

Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och bebisens huvud ökar ca 9,5mm. Huvudets omkrets är 31 cm.

Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen. (Istället blir det tryck där och det är minst lika jobbigt! ;) )


Ibland kan du få uppleva att bebisen hickar, du känner ett litet tickande i magen. (Haha, japp - senast idag hade bebisen hicka!)

Visste du att din bebis som fått en speciell berättelse läst för sig i magen kan skilja den berättelsen från andra berättelser när de sedan är födda. (Så det är alltså redan dax att börja läsa barnböcker högt...)

Om bebisen skulle födas nu behöver den lite andningshjälp, värme och hjälp med att få i sig mjölk under ett par veckors tid. (Snart är bebisen redo att komma ut och vara en helt egen person! Underbart!)

Bilden på magen är med även denna vecka!

(Magen i morse, v.32+0)


Kommentarer
Postat av: nathalie

bröllop...?

2008-06-29 @ 12:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0