Frogblog v.31

Graviditetsstatistik
Du har gått 30 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 31:e veckan.
Du har klarat av 75% av graviditeten
Du är i 8:e lunarmånaden av 10.
Du är i 7:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 210 dagar av 280.
Och har ca 70 dagar kvar till förlossningsdagen.


Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: Du bör ha ökat kring 9 till 12 kg. (Jag vägde fortfarande 89,8 kg i morse, vilket inte är en ökning alls sedan förra veckan... Hmm....)
Magens mått: Livmoderns mått är ungefär 29 till 32 cm. (Jag fick själv till 29 cm, men det spelar inte så stor roll eftersom jag ser SF-kurvan varje gång jag är hos BM - och den är fortfarande perfekt!

- Kanske börjar du bli något glömsk. (Eh, ja... Igår märktes det väl! Jag skjutsade Johan till jobbet och åkte och jobbade själv. När jag var nära att sluta skickade jag ett sms och skrev att han kunde åka och hämta mig då... Fick tillbaka att han inte fattade något - jag hade ju bilen och han var hemma! Så ja, minnet kanske inte alltid är på topp...)

- Ju närmare förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot din ofödda bebis. (Svårt att låta bli, magen är med överallt och sparkarna och rörelserna är ju jättepåtagliga nu!)

- Naveln sträcks ut mer och mer, eventuellt börjar den puta ut. Efter förlossningen återfår den sitt normala utseende. (Inga konstigheter med min navel ännu iaf!)

- Det kan vara bra att veta: Hur andfådd du än känner dig får bebisen tillräckligt med syre. (Haha, bra, för man kommer på sig att flåsa ganska bra ibland! =P )

- Många samlar på sig mycket vatten i kroppen, särskilt fötter och vader kan vara svullna. (Fötterna och händerna märks mer o mer just nu... Fötterna var lite svullna igår... Kanske snart är läge att köpa stödstumpor för dagar då man inte behöver vara skitsnygg ;P )

- Bebisen fyller nu nästan upp hela din mage. Barnet tar nu stor plats, inte bara i magen utan även i din vardag. Bebisen sparkar mer och kraftigare - gör sig ständigt påmint. Ju närmare du kommer förlossningen desto mer tänker du på din bebis, tankar om en vardag med han eller hon, och lusten att förbereda sig ökar. Många kvinnor kan få dåligt samvete för detta, speciellt om man har ett ansvarsfyllt arbete och inte riktigt kan koncentrera sig. (Jag kan fokusera lagom på jobbet, jag blir iaf inte uppslukad, kvällarna blir mest åt familjen - sambon och bebisen)


- Både du och din familj kan ha glädje av att ni redan nu talar om hur ni tror att det kommer att bli när bebisen är född. (Hehe, jag och Johan pratar nästan varje dag om hur vi vill att det ska vara efter att bebisen är född!)

- Tänka på att bebehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt. (Det går ju inte ens att kliva upp rakång om det inte ringer 4 på morgonen eller att väckarklockan sätter igång och skrämmer upp en!)

Bebisen
Bebisens längd: Bebien är ungefär 28 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden är 41 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: Medelvikten är 1,6 kg

- Huvudets omkrets är 28 cm.

- Generellt har bebisens kropp vuxit klart, men det behöver fortfarande gå upp i vikt.

- Hjärnan lägger in en högre växel nu i slutet, för att hinna växa färdigt.

- Lungorna är det organ som blir färdigt sist.

- Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

- Bebisens ögonfärg bestäms ungefär vid den här tiden, men det kommer inte att visa sig förrän sex till nio månader efter födseln. För att pigmenten i ögonen skall färdigbildas behövs det nämligen ljus. Vithyade barn föds i regel med mörkblå ögon och det kan dröja månader innan den verkliga färgen visar sig. De flesta mörkhyade barn föds med bruna eller mörkgrå ögon, som sedan blir mörkare bruna eller svarta under första året. Men just nu förbereds ögonen för livet efter födseln. Ögonlocken är ofta öppna när barnet är aktivt och pupillerna i ögonen vidgas och krymper när det rödaktiga ljuset skiftas och filtreras genom livmoderväggen. Bebisen stänger ögonlocken när det är passivt och sover.

- Den kan fortfarande ligga med huvudet uppåt, men i nästa vecka vänder sig de flesta bebisar sig och ligger med huvudet neråt tills födseln.

- Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös.

Magen
Även idag har jag tagit en bild på den växande magen... Än syns inga fotavtryck där iaf ;)

(v.30+0)


Kommentarer
Postat av: Magda

Snart väger du lika mycket som jag gjorde...alltså 93 kg!!!

2008-06-14 @ 21:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0