Den efterläntade Babybloggen v.35

Babybloggen är lite sen den här gången, detta pga att jag varit bortrest till Göteborg sedan i onsdags... Men här är den! Om Göteborgsresan får ni läsa antingen i kväll eller i morgon.... Kan ju inte lägga ut allt på en gång, då missar ni säkert något! ;)

Graviditetsstatistik
Du har gått 34 fullgångna veckor och 2 dagar.
Men du är i 35:e veckan.
Du har klarat av 85% av graviditeten
Du är i 9:e lunarmånaden av 10.
Du är i 8:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 240 dagar av 280.
Och har ca 40 dagar kvar till förlossningsdagen.


Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: Du har antagligen ökat mellan 11 till 13 kg nu i vikt. (Ställde mig på vågen i morse och den visar 72,5 kg... Plus 11,5 kg sedan innan...)
Magens mått: Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. (Japp, 31 cm fick jag till... Jag är inte så petig nu med det eftersom jag är till BM varannan vecka och mäter... Och jag ligger fortfarande mitt på normkurvan!)

Nu ökar man snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om man ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att man samlar på sig vätska. Det är vanligtvis normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. (Jag tycker väl inte att jag går upp i någon märklig fart, men det är lite småjobbigt att gå upp allt det där jag jobbade för att gå ner... Jag vet dock att det mesta går bort iomed förlossningen... Men det är jobbigt ändå...)

Mot slutet av graviditeten går man på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns full nästan hela tiden och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. (Jag går till BM varannan vecka, ska till läkare i morgon för bland annat kontroll... Sömnen är för det mesta problemfri, när jag väl somnat... Vissa nätter är lite jobbiga, men de är få!)

Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen. (Jodå, jag har ont lite då o då, särskillt om jag är uppe och går en massa... Det märks att man behöver vila lite då o då!)

Bröstvårtorna blir större och brösten tyngre. Kolostrum, eller råmjölk, kan läcka ur dina bröst fast ditt barn ännu inte är fött. Det är kanske dags att köpa en stödjande amningsbehå. (Passade på att handla när jag var till Göteborg i helgen. Tränar nu på att använda en ammningsbh, och det är hyfsat stöd i den trots att det inte är bågar eller formade kupor!)

En del kvinnor kan känna sig stora, klumpiga, oviga och rent av oattraktiva. Du kan känna dig trött, otålig och gnällig. (Jo, lite otymplig känner jag mig helt klart! Oattraktiv, jo om jag ska röra mig på ett dansgolv så... annars är det lugnt!)

Sex behöver inte alltid innebära samlag, graviditeten är ett utmärkt tillfälle att utforska andra former av njutning. Du kan ha stort behov av att bli hållen i en öm och trygg kroppskontakt. En del kvinnor njuter av sin sexualitet som aldrig förr, samlag kan aldrig skada barnet! (Överallt man läser så står frågor om att ha sex när man är gravid... Börjar bli lite söndertjatat nu... Det jag kan nmärka på är att det är få ställen där det står om alternativa ställningar, missionären fungerar ju inte av naturliga skäl... Överallt står det att det är ok att ha sex, men jag har inte kommit över något ställe med förslag på ställningar, alla par kanske inte är särskilt experimenterande!)

Bebisen trycker överallt. Du kan ha svårt att sova och sitta. Du kan känna dig irriterad. Försök hitta en sovställning som passar dig. Till exempel kan du ha en kudde mellan benen när du sover, ända från knät ner till fötterna, då hålls bäckenet parallellt. Du kan även be din partner bulla upp bakom din rygg. (Att bebisen trycker överallt är INGEN lögn!!! Shit vad den tar spjärn överallt i magen! Sen meddelar den när man sitter så det blir extra trångt, när jag måste äta - den har Johans blodsockerhumör! - Men tack och lov fungerar det bra med sammarbetet när vi ska sova! Den bökar runt lite för att säga godnatt och sedan sover vi gott!)

Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter. (Jag upplever ett par riktiga ihopdragningar om dagen, de gör inte diretont, men det är inte så lätt att gå samtidigt... Då är det bara att stanna och vänta ut att det släpper... Lite längtande till förlossning blir jag iaf...)

Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen. (Jag upplever redan att magen har sjunkit ner lite, redan förra veckan... Och jag är ganska säker på att bebisen ligger fixerad med huvudet neråt nu...)

Det är viktigt att prata igenom förlossningen med sin partner och vilka förväntningar ni båda har. Även om ni tror att ni är överens kan det vara bra att verkligen stämma av och se att det är så. (Vi har börjat prata förlossning för ett tag sedan och nu börjar vi bara längta!)

Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men kanske kan det vara dags att läsa på lite om amning och livet efter förlossningen. (Det har jag redan börjat med! Blir så när man ska förbereda allt tills man ska komma hem efter förlossning... "Vad kan man tänkas behöva, hur ska det gå till..." då blir det att man läser och pratar med andra!)

Bebisen
Bebisens längd: Bebien är ungefär 33 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden är 46 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: Barnets medelvikt är 2,3-2,6 kg.

Huvudets omkrets är ungefär 32 cm.

Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan.

90% av alla barn som förds i denna vecka överlever utan några allvarliga men.

Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina.

Barnet har väldigt lite rörelseutrymme så det fyller ut nästan hela livmodern och tvillingar är ännu mer trångbodda. (tack och lov att det inte är tvillingar! då hade jag blivit galen om båda rörde sig lika mycket som den här gör! ;P )

Barnets hud blir mer rosafärgad genom inlagring av underhudsfett.

Om det är en pojke så har testiklarna vandrat ner i pungen.

Tarmen är full av en grönsvart massa, en slags bajs som består av hudavlagringar, som barnet får i sig när det svalt fostervatten, galla och tarmsaft.

De flesta barn ligger med huvudet nedåt. När barnet har ställt in sig på rätt sätt känner många en lättnad. Nu börjar det bli mer verkligt, snart kan barnet komma. (Precis så upplever jag det!)

Din bebis kan blinka, flytta sig, kissa, svälja fostervätska och kan även få lite hicka. (Haha, den hickar massor!  Blinkningar och kissningarna märkar jag ju inte av, men förflyttningar märks otroligt tydligt!)

Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt.

Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas samt främmande personers röster.


Och givetvis finns även magen förevigad...

(Magen i v.34+2, idag på morgonen med andra ord!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0