Babyblogg v.39

Åh, det är snart dax för att föda en liten bebis! Trots att det närmar sig och i princip kan hända när som helst så känns det så avlägset! När man läser och pratar med folk som fått barn så pratar alla om sammandragnignarna som blir starkare och deras förvärkar... Jag känner knappt av sammandragningarna! Jag känner några någon gång ibland, typ när jag är ute och går och går lite för snabbt...  "Du kommer att känna när det är värkar", ja, men om jag knappt känner av sammandragnignarna hur vet jag då hur värkarna ska kännas... Jag börjar nog bli frustrerad, men inom en månad borde det lilla knytet vara ute!

Du har gått 38 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 39:e veckan.
Du har klarat av 95% av graviditeten
Du är i 10:e lunarmånaden av 10.
Du är i 9:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 266 dagar av 280.
Och har ca 14 dagar kvar till förlossningsdagen.

Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. (På vågen stod det idag 73,7 kg, vilket faktiskt är ner nästan 1 kg...)
Magens mått: SF-måttet mäter mellan 35 och 37 cm (I tisdags hos barnmorskan låg jag på 33,5 cm, vilket gör att jag nu ligger strax under normkurvan - men följer den ändå!)

Nu är tiden då man inte gör mycket annat än väntar.

Spänningen stiger - nu är BF-datumet nästan nått. Försök dock inte inrikta dig allt för mycket på just BF-dagen. Bebisen kan komma tidigare, men också senare. Man vet inte vad som sätter igång en förlossning, men teorier finns om att moderkakan signalerar att den börjar stagnera. Moderkakan slutar normalt att växa nu även om den fortfarande fungerar. Oavsett vad som kommer bebisen när den är klar och inte när vi vill. (Visst är det lätt att fokusera på BF-datumet, det är ju det enda man har att referera till, men man har endå i baktanke att det kan gå ytterligare 2 veckor... Svårast är det att relatera till när det kan ske, det är svårt att göra en slags förberedelse när det kan hända allt från när jag reser mig ur soffan snart, till att jag blir igångsatt för överburenhet!)

Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. (Tung, nja fortfarande otymplig, men inga kraftiga förvärkar här inte!)

Livmoderhalsen mognar för förlossningen.

När livmoderhalsen börjar öppna sig rinner slem ut. Ibland ser man att det har kommit en geggig klump av vitgrått slem, ibland ser det mer ut som en slemmig flytning. Vissa märker ingenting. När det börjar komma slem i flytningen kan det vara allt ifrån någon dag, ända upp till en vecka kvar, innan förlossningen startar. Man behöver sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första bebisen kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn. (Oh, vad jag längtar efter 1-2 nätters förlorad sömn! *ironi*)

Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. (INte så mycket av dessa saker, utan mer av att jag knappt har några kläder jag kan ha! Jag vill ha min garderob tillbaka!)

Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med.

Veckorna före den beräknade förlossningen upplevs mycket olika av olika kvinnor. Vissa blir deprimerade mot slutet av graviditeten, blir labila till humöret, irriterade och har svårt att få någonting gjort. Andra får en drift att förbereda för barnets ankomst - se om sitt hus, sätter igång med storstädning, lagar mat, bakar och fryser in för kommande behov. (Jag är nog en korsning... Humöret är väl tydligast... Jag kan börja gråta när som helst och för vad som helst!)

Det ligger en helt färdig bebis i din mage, är det inte otroligt? Nu kan bebisen komma ut vilken minut som helst, men kom ihåg att det är bebisen som bestämmer när det är dags. Om du inte skrivit en förlossningsplan ännu så är det hög tid för det. (Jo, det är helt otroligt! Svårt att förstå! Och jag önskar verkligen att den kommer vilken minut som helst - trots att jag tycker att det är mysigt att vara gravid... Påbörjade en förlossningsplan i onsdags, ska göra klar den och packa den idag...)

Bebisen
Bebisens längd: Bebien är ungefär 37 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden är 50 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: 3,2 -3,5 kg. Din bebis ökar nu sin vikt med ca 28 g per dag.

Huvudets omkrets är ca 34,8 cm.

Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Bebisen sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen.

I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden.

Navelsträngen är omkring 51 cm lång och är ungefär lika lång som din bebis från topp till tå.

Nu kan det vara svårt att märka bebisens alla rörelser. 

Hjärtat och levern laddar upp med näring som bebisen kan använda framförallt vid syrebrist under förlossningen. Men även som en reservdepå de första dygnen innan den riktiga modersmjölken kommit igång.

Nu förbereder sig bebisen för ett riktigt marathon, ni ska klara detta tillsammans så försök att hjälpa till så mycket du kan. (Jag hjälper gärna till, men bebisen samarbetar inte så bra.....)



Magen är dokumenterad i vanlig ordning...

(Magen i v.38+0, på morgonen innan frukost)

Kommentarer
Postat av: Magda

Jag hade inga sammandragningar innan det satte igång. Alla har nog inte det. Dessutom så kan ju vattnet gå först som det gjorde för mig. Sen startade värkarna lite smått som pyttemensvärk innan det gjorde ont till tusen som megasuperdupermensvärk.

2008-08-09 @ 15:34:09
Postat av: nadja

hej, jag har startat en blogg, får se om jag lyckas skriva något i den, men här e adressen: http://nadjaeliason.webblogg.se/, länka gärna!

2008-08-10 @ 22:08:56
Postat av: Lisa

Ojojoj! Tänk att du snart är mamma =D

2008-08-10 @ 23:20:04
URL: http://lajz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0