Babyblogg i halvtid!

God morgon alla smygläsare! Halva tiden har gått, fantastiskt! Den första halvan har egentligen gått väldigt fort... Hoppas att nästa halva går minst lika fort! Mycket har hittills hänt, för att summera lite så kan några saker nämnas;
- Jag har gjort mitt första positiva graviditetstest
- Jag har varit med om ett fruktansvärt illamående i typ 2 månader
- Jag har sett min mage växa, både fysiskt och på bild
- Jag har varit med om ultraljud för första gången - sett min bebis!
- Jag har hört hjärtljud från min kropp, men som inte tillhörde mig
- Jag har fått känna sparkarna från det lilla livet
och nu når jag halvvägs i graviditeten!

Veckans statistik;
Du har gått 20 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 21:e veckan.
Du har klarat av 50% av graviditeten
Du är i 6:e lunarmånaden av 10.
Du är i 5:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 140 dagar av 280.
Och har ca 140 dagar kvar till förlossningsdagen.


(magen blir allt finare!)

Graviditetsinfo;

I princip alla kan nu se att du är gravid! Din livmoder borde nu kännas ungefär 2 cm ovanför din navel. Du har antagligen ökat 4-7 kg i vikt (jag väger idag 63,0 kg och magen är nu utan frukost 94 cm där det är som bredast) och allteftersom bebisen börjar bilda sina fettreserver kommer också din vikt att öka. Under de kommande 10 veckorna kommer du att gå upp ungefär hälften av den totala viktökningen under hela graviditeten. Du kanske också märker av en ökad aptit eftersom du behöver 500 kcal mer per dag för att försörja din ökade ämnesomsättning. Det är bra att undvika mat som innehåller mycket fett, socker och kalorier, och istället äta frukt, grönsaker, spannmål och anndra naturliga baslivsmedel. En del upplever ovanliga starka begär efter mat, och även efter sådant som inte är mat; såsom cigarettaska, kol och öl. Bli inte förvånad om dina ben svullnar upp under dagen. Detta kan avhjälpas genom att sätta fötterna i högläge någon eller några gånger under dagen. Blir svullnaden kraftig så bör du genast kontakta barnmorskan eller läkare för kontroll; särskilt om du har andra symptom så som huvudvärk och flimmer för ögonen.


Nu är barnet ca 25 cm långt och cirka 380 gram tungt. Det har fortfarande gott om plats att röra sig fritt i din livmoder och kan sparka högt upp pch långt ner. Ibland kanske du inte känner något alls och då sparkar bebisen säkerligen in mot ryggen på dig. Barnet har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10-20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför mammans mage. Ditt barns blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngen fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse bebisen med syre och näring. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0