V.27

13 veckor kvar till BF. Jag har inlett en sjukskrivning pga foglossningen. Har dåligt samvete både mot mig själv och jobbet på samma gång och pga samma sak. Det är med andra ord som en berg- och dalbana.

Vi har köpt en babysitter och har klart med hur det ska möbleras när det blir dax för skötbord och spjälsäng. Vi ska bara lösa förvaring inne hos Vincent. Så på den fronten känns det ju faktiskt ganska bra.

Magen växer och bebis sparkas, vilket känns helt underbart! Och det är just det jag ska njuta av!!! =)

Veckan information i vanlig ordning;

Du är på dag 183 av 280. (65,4%).

Du är i vecka 27.
Du har gått 26 fulla veckor och 0 fulla dagar (v26+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 12 jan 2012
Du har 97 dagar kvar till beräknad förlossning.

Jag
Nu har du kommit till sista veckan i graviditetens andra tredjedel.

Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm.

Din mage är nu ganska framträdande, men storleken beror också på din kroppsbyggnad, längd, vikt samt om du fött barn tidigare. Ytterligare en faktor som spelar in är mängden fostervatten. 
Yes, och min mage är väldig tydlig! =)

Mammans vikt ökar och den kommer att göra så fram till graviditetsvecka 36.
Klev upp 5.50 i morse, så jag var inte i sinnesfulla bruk för att väga mig. Ska göra det i morgonbitti. Men jag tror inte att jag gått upp så fasligt mycket egentligen.

Du kan känna av: halsbränna, gas i magen och tryck mot lungorna.
Definitivt! Alltihop! Och jag vägrar Gaviscon för halsbrännan - blir ju kräkfärdig av tanken på den konsistensen och smaken...

Det kan vara dags att handla saker till barnet, eftersom det förmodligen ganska snart blir besvärligt att gå och handla.
Vi behöver ju egentligen inte handla så mycket till bebis. Utan egentligen bara packa upp det vi faktiskt har och det är ju lite tidigt för det fortfarande.

Bebis
Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt (ca 34 huvud till fot) och vikten är runt 1kg.

Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett.

Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt.

Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.

Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

I den här fasen suger barnet ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion.

Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade.

Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.

Rytmen i rörelserna, andningen och sväljande är nu väl etabletat och förmågan att orientera sig rumsligt har utvecklats.

Bebisen lärt sig att känna igen sin mammas hjärtrytm och kan även känna igen mammans och pappans röster.

Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas. Nu uppfattar ditt barn ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig barnet mot - eller bort från - ljusskenet. De första synintrycken utanförlivmodern delas för barnet in i ljus och mörker - det är därför många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta för att skydda ögonen eget födseln.


Veckans magbild ser ut som följer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0