Sov Gott Nina

Idag på morgonen fick jag ett så sorgligt SMS, ett SMS som var svårt att läsa där jag stod i hallen på jobbet. Nina, en av våra vänner i Umeå på Barn 3, tog sitt sista andetag tidigt i morse. 18 år ung förlorade hon kampen mot den svåra hjärtcancern.

Fina Nina som kämpade på, trots att läkarna var tvungen att inse att det inte fanns mycket mer att göra. Hon överraskade flera gånger med saker dom aldrig trodde hon skulle lyckas med. Tyvärr var inte kroppen med längre. De växande tumörerna i hjärtat och vätskan i lungorna vann och Nina somnade in.

Bara för någon vecka sedan pratade jag med hennes mamma. Dom var hemma och hade det ganska skapligt. Dom hade hemvård och Nina fick iallafall vara hemma istället för att ligga på avdelningen i Umeå, som hon ändå fick spendera både jul och nyår på...

Det är svårt att förstå, det är ju bara en månad sedan som vi förlorade Gustav! Det är inte många kvar av dom vi lärde känna mest där uppe. Det är svårt att lära känna människor på en onkologavdelning. Själva bekantskapen är inte svår, men det är alldeles för lätt att förlora vänner. Tack och lov vill man inte skydda sig för det, man behöver dessa vänner där uppe och jag tror verkligen att det finns en mening med att lära känna de här personerna.

Nina och Gustav var två fantastiska barn. Två glada personer som hade pusslet gemensamt. Båda hade en väldigt fin kreativ ådra. Jag är glad att jag fick träffa dessa fina personer, och det gör mig ont att jag inte komemr att kunna träffa dom igen - och tala om hur glad jag är att våra vägar korsats. Det är också så tråkigt att jag inte har några kort på varken Nina eller Gustav, tillsammans med Vincent.

Vill ni läsa om Nina kan ni göra det här; 
http://www.barncancerfonden.se/Behallare/Tidning/Tidigare-nummer/2009/Barn--Cancer-609/Nara/Syskonkarlek-rakt-in-i-hjartat/

Freddans hyllning till sin syster kan ni höra här;
http://www.youtube.com/watch?v=cuXTNIMrK_g

Gustavs pysselblogg (som mamma Anna driver vidare) kan ni läsa här
http://gurragspyssel.blogspot.com/

Mamma Annas blogg hittar ni här;
http://annasanatomi.blogspot.com/


Dessutom har jag följt en blogg ett tag, en mamma som kämpat mot sin cancer och bara för några dagar sedan förlorade hon också... Det är för många som går åt av cancermonstret... Det är inte rättvist och det är alldeles för skrämmande - vem som helst kan ju drabbas!!!

Låt oss slippa fler svarta dagar! Det är inte utan lite skräck som vi väntar på ny röntgentid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0