Läkarbesöket

Missade helt att uppdatera igår... Vi kom från läkaren så sent, sen var vi bara hem och vände innan vi drog iväg och åt och handlade. När vi sedan kom hem skulle Vincent nattas, sen var energin slut! Hur som helst - här kommer uppdateringen om läkarbesöket och dagens status!

Igår hade vi alltså läkartid 15.00. Vi fick komma in till läkaren som först lyssnade på Vincents lungor, sen tittade han i halsen. Vincent rosslade hon attans och läkaren ville att Vincent skulle hosta. Det är inte det lättaste att få en 7 månaders bebis att hosta på kommando... Hur som helst så fick jag honom att hosta till lite och sedan lyssnade läkaren igen på lungorna. Han sa att Vincent troligen fått en släng av förkylningsastma.

Han tyckte att luftrören lät trånga, och att vi skulle testa att inhalera honom lite. Först skulle vi gå och ta ett blodprov för att utesluta att det inte var något annat som påverkade... Så vi traskade ner till lab, Vincent fick ett stick i fingret och sedan satte vi oss och väntade igen.

En halvtimme efter att vi anlände kom läkaren och meddelade att det inte fanns något på provet och att han skulle få inhalera lite medicin för att se om skrutten skulle få det lättare med rosslet. Sagt och gjort - in till en sköterska som gjorde iordning medicin. Jag fick frågan hur mycket han vägde, då medicinen skulle doseras utifrån vikten... Jag hade en liten aning men var långt ifrån säker! Så jag fick knalla tillbaka på lab, låna vågen, upp tillsammans, titta vikten, sätta Vincent i vagnen, ställa mig själv på vågen och sedan räkna ut vad han vägde... Vincent vägde 8,4 kg (med blöja och kläder och min vikt var i det här fallet inte så intressant...

Gick tillbaka till sköterskan och hon gjorde iordning medicinen. Sen skulle vi sätta en sån där mask över Vincents näsa och mun och så skulle han andas i den.... Tydligen är det väääldigt vanligt att barn trasslar när masken ska tryckas mot ansiktet, så vi föreberedde oss på kamp. Jag bad sköterskan att ta medinen så skulle jag hålla Vincent. Sköterskan satte masken mot Vincent och - INGET hände! Vincent satt som ett ljus och andades i masken! När man inhalerar medicin så här så tar man små pauser, man sitter inte och andas in all medicin på en gång, så när vi för tredje gången skulle sätta masken mot ansiktet började Vincent gnissa... Då var det inte längre roligt! Sista gången fick jag hålla i honom lite fastare... Men det gick iaf bra.

Efter det gick vi och satte oss utanför läkarens rum igen och när han kom ut så skulle vi lyssna på lungorna igen. Läkaren tyckte att det lät bättre och skrev ut Bricanyl till skrutten. Inte Bricanyl som man inhalerar utan flytande form.

Inatt har Vincent hostat, gråtit och sovit väldigt dåligt... Vilket resulterat i att jag varit upp massor med gånger för att stoppa i nappen, trösta, ge medicin och till slut lyfte jag över honom i min och Johans säng... Jag hoppas att medicinen snart ger effekt så vi alla får sova på nätterna igen... Vincents säng är så upphöjd i huvudändan att rör han på sig när han är ledsen så kan han lika gärna kana ner en bit! I våran säng nästan satt han och sov... Att ha ett sovande barn så upprätt som möjligt är inte det lättaste... Det är nästan lättare att ha honom sovande i vagnen eller bilstolen då!

Nyss åt han välling, då åt han inte ens ur 1 portion! Tror att aptiten inte är riktigt lika bra. Igår åt han en aning för lite. Det blev bara 4 mål mat för honom då... Tidigt på morgonen, på förmiddagen (kring 10), 17.30-tiden och 20-tiden.... Han brukar säga till när han är hungrig, men det gjorde han inte igår...

Idag verkar han tussigare, eller så är han bara trött... Han gnäller mest hela tiden och nu har jag honom sittande i soffan med amningskudden i knät. då flyttar han fram amningskudden och vänder sig på mage och lägger sig bekvämt på kudden... Tror han förmedlar att han vill sova... =) Får gå och fixa medicin och påklädning och lägga ut honom på balkongen i vagnen, sen ska jag föröska äta frukost!

Jag har fått en sån jobbig magkatarr igen, så jag får så ont i magen när jag äter... Kanske jag också ska medicinera! =P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0