Åter igen en babyblogg!

Den här veckans babyblogg täcker 26:e veckan... Som vanligt så börjar jag med veckans statistik och sen graviditetsinfon som jag stukturerat om lite och lagt in lite kommentarer...
Graviditetsstatistik
Du har gått 25 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 26:e veckan.
Du har klarat av 62% av graviditeten
Du är i 7:e lunarmånaden av 10.
Du är i 6:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 175 dagar av 280.
Och har ca 105 dagar kvar till förlossningsdagen.

Graviditetsinfo
Jag:
Min vikt: Viktökningen är omkring 7 och 10 kg. (Jag har gått ner 1 kg från förra veckan... =S Väger idag 65,9 kg)
Magens mått: Nu börjar man mäta magen med symfys-fundus-måttet, SF-måttet. Normalt mått är ca 24-27 cm. (Mitt mått är 23 cm, när jag mäter själv, får se vad BM får för mått när jag ska dit, om hon mäter på samma ställe... Måttet över den största delen på magen är 98 cm)

- Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. (Jag har hittills inte fått några!)

- Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

- Du kan bli trött i ryggen, känna av trötthet, kramp i benen, tryck mot bäckenet och du kan bli varm och svettig. (Detta stämmer mycket bra... ) Det är vanligt att man får häftig kramp i t.ex vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna, om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln.

Bebisen:

Bebisens längd: Bebisen är ca 23 cm långt från huvud till stjärt.
Bebisens vikt: Bebisen väger ungefär 800-900g.

- Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen.

- Lungorna utvecklas alltjämt. När bebisen ligger i magen får det hålla till godo med det syre som blir kvar efter att mamman har fått sitt. Det gör att bebisen måste använda sina resurser på ett bra sätt och bebisens röda blodkroppar är extra bra på att ta upp syre. Det använder också syret till hjärnan och hjärtat i första hand. Övriga delar av kroppen får det som blir kvar när de livsviktiga organen har fått syre. Bebisen har lärt sig att både andas in och ut.

- Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. När bebisen hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. (I onsdags tyckte vi att vi kände bebisens puls, jämförde med både min och Johans men tyckte inte att det stämde med någon av dem...)

- Ögonen är nu färdigbildade och bebisen kan nu öppna och stänga dem.
 
- Det finns studier som visar att bebisen reagerar på beröring runt denna vecka. (Hehe, tryck har den reagerat på ett tag redan... Det är lite roligt när man hittar ett ben och en fot och trycker lite, då får man tillbaka en spark!)

- Barn som föds efter slutet på vecka 24 och framåt har större chanser att överleva utan komplikationer i dag än förr. Det finns barn som överlever redan från vecka 23, men riskerna för komplikationer vid så tidiga födslar är oftast stora.

- Från vecka 24 kan bebisen höra ljud, inne i livmodern kan ljudnivån bli så hög som 80 decibell. Det är lika mycket som på en livligt trafikerad gata. Bebisen lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster. (Stackarn som får höra mina hostningar!)

- Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand. (Johan hoppas att bebisen ska spela handboll när den blir större och då är det fördel att vara vänsterhänt... bara för att han är det... ;) Vi får väl se hur det blir med den biten - både handbollen och om den blir höger- eller vänsterhänt!)

Bebismagen
Den här veckan är bilden tagen igår, dvs bilden är från v.24+6. Inte så stor skillnad en dag till en annan...


---

Ska skynda mig nu, ska träffa Paula på stan om 40 minuter! Ska duscha och äta lite! Sen ska jag till mamma o pappa på middag!


Kommentarer
Postat av: Magda

Gullmagen...

2008-05-10 @ 19:50:01
Postat av: Johan

Klart som fan grodan blir handbollspelare, oavsett vilken hand den använder ;)Lika klart som att den hålla på med hästar :)Eller hur älskling

2008-05-11 @ 17:31:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0