Ledproblem, del 1

Det senaste halvåret har jag haft påtagliga problem med leder (handleder, fotleder samt en tåled) och i somras/höstas sökte jag hjälp på hälsocentralen. Jag träffade en trevlig, men lite avfärdande, läkare dom kände igenom de problematiska lederna och konstaterade att hon inte kunde provocera fram smärtan och att det inte fanns någon tendens till svullnad (vilket är vanligt vid reumatiska problem). 
 
Jag blev ordinerad nya inneskor på jobbet (stabila skor som sitter bra på foten) istället för foppatofflorna, kontakta sjukgymnast gör att få ett program för att stärka muskulaturen i hand- och fotleder då det mest troligt rörde dig om en överansträngning.
 
Jag valde i det läget att prata med min PT istället och fick ett rehabprogram av honom. Jag upplevde mindre problem i fotleder och ena handleden, men andra handleden och tåleden fortsatte att krångla.
 
Handleden gör ont i perioder, stortån ganska ofta. I natt väcktes jag några gånger av att tåleden "hakade" och började värka. Första gången det väcker mig. Jag beslöt mig för att ringa 1177 och få hjälp. 
 
Efter er att ha gått igenom skador, förfrysningar, att det inte gjorts någon utredning av reumatism samt övrigt samtal med tidigare läkare så konstaterar denna sjuksköterska att det inte var så lätt att hitta på något. Det hon kunde komma på att jag skulle testa var att ta ett varmt fotbad och massera leden med vanlig hudlotion för att mjuka upp. Första förslaget var att massera in voltaren gel, men det ströks pga astma.
 
Jag måste erkänna att det inte alls känns så hoppfullt, men jag blir gärna motbevisad! Därmed tog jag mitt fotbad nu innan sänggående och masserade lite över leden. Fungerade det inte så har jag iaf gett mina vanligtvis kalla fötter en varm behandling...
 
På tisdag har jag för avsikt att kontakta Medicin Direkt för att be om en reumatismutredning, utredning för Reynaulds syndrom samt att rådgöra kring nerver då gymmets sjukgymnast misstänkte nerver i kläm i nacken. Nu ska detta tas tag i! Det funkar inte att testa (med risk att vara fördömande) tramsiga metoder med hudlotion på smärtande leder för mig. Jag behöver bli tagen på allvar! Tredje gången gillt!?
 
 
Fortsättning följer.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0