Mycket man hade glömt

Oj vad man glömt mycket om hur det var under spädis-tiden! Hur många blöjor man ska byta tillexempel! Ett spädbarn har verkligen INGEN som helst koll på blöjkontot! Senast idag bytte jag en bajsblöja, och jag hinner inte ens knäppa bodyn innan det spakar till igen!

Igår när vi satt och åt middag hos mamma och pappa läckte det lite väl kraftigt av Havannas mat. Och givetvis inser jag inte detta förrän efter maten... Yes, det var bar att ta bilen hem och byta lite outfit...

Vagnen tar verkligen upp hela bagageutrymmet. Det är verkligen inte läge att åka på semester medan hon ligger i liggvagnen.

Men trots dessa mindre roliga delarna så är det helt underbart att ha den här lilla fröken i familjen. Vincent är superfin med sin lillasyster. Sitter gärna med henne i famnen, stryker henne på kinderna, pussar på henne och för hennes talan. Idag var han villig att bjuda på sitt lördagsgodis! Han har bott i stugan med sin farmor och farfar, och när Johan pratade i telefon med honom så hörde han att Havanna skrek. Direkt undrar han varför hon är ledsen och skulle åka hem och kolla hur det var med henne. Han är jättemån om henne och att hon har det bra. Hittills inte någon direkt svartsjuka, även om han kräver lite mer uppmärksamhet bitvis.

Havanna i sin tur sover mest hela tiden. Hon har en stunds vakentid tidigt, tidigt på morgonen. Men det är oftast i samband med att hon nyss ätit, så då är hon tyst och nöjd. Sen har hon de senaste 3 dagarna haft en vakentid på ungefär 2 timmar på förmiddagen (mellan 10 och 12 ungefär) och idag hade hon ett långt pass vakentid på eftermiddagen också. Nu ligger hon i dubbelsängen och sover sedan ungefär 2 timmar!

Hon hade tappat i vikt, nästan 10% av födselvikten, 2,5 dag efter förlossningen. Antagligen för att hon sov så mycket och vi väckte henne inte mellan de relativt glesa måltiderna. Så det blev schemalagd amning ett par dygn för att se till att hon återhämtade sig viktmässigt. Dagen efter hade hon gått upp 150 g, och till första BVC-besöket ytterligare 2 dagar senare hade hon gått upp ytterligare. Dom ville att hon skulle gå upp ungefär 150 g i veckan, så det var en bra uppgång! Nu är det inte schemalagd amning på samma sätt, men jag ställer fortfarande klocka på natten för säkerhets skull - trots att jag nu VET att hon vaknar och kräver käk. Vid BVC-besöket hade hon 50 g kvar till utgångsvikten, vilket vi nu borde ha passerat med marginal! Till veckan har vi hembesöket från BVC, får se vad vår BVC-sköterska säger om henne då!

Foglossningarna besvärar mindre och mindre för varje dag. Jag kan röra mig näst intill obehindrat, och kan gå utan att det smärtar. Nu är det bröstryggen som ställer till det desto mer... Det är en brännande smärta som kommer av att jag är brutalt omusklad i ryggen och bär omkring det här lilla knytet. Antagligen spänner jag mig fortfarande när jag ammar också, så jag får helt enkelt börja träna lite snart. Ska leta fram lite bra hemmaträning för svaga ryggar. Kan absolut inte börja alltför hårt eftersom det inte finns just något att utgå med. Sen ska jag väl börja fundera lite mer seriöst på träning på något av våra gym i stan. Nu handlar inte OM jag ska träna, utan VAR och möjligen NÄR. När är en lite lättare fråga än var... Sen ska jag också besluta i huruvida jag ska gå på pass eller "bara" gymträna... Det är lite av en ekonomisk fråga, har nog inte riktigt råd med ett helår på både och. Men det kanske egentligen är lättast att gymträna på Golds nere vid BlåCenter... Nära och dessutom lätt att bara gå iväg när man har en "lucka i schemat". Samtidigt ska Reacting öppna på andra sidan Körfältet, inne i Reveljenhuset... Ja, vi får väl se. Gymträna ska jag iaf inte göra förrän efter efterkontrollen! Den blir av 6-8 veckor efter förlossningen och har det har bara gått 1 vecka och 2 dagar! Fram till det är dax att börja träna ska jag försöka ta mig ut på någon promenad om dagen.

Får se hur jag gör när det blir -18, som nästa vecka... Då kanske jag promenixar utan Havanna iaf... Men vi får se! :) Just idag har det blivit en sväng på stan. På tisdag ska vi fotografera hela lilla familjen, och för att vara tydlig med att det är en liten tjej vi fått så ville vi köpa något tjejigare plagg än brorsans ärvda kläder. Vi hittade 3 plagg på rean (halva reapriset btw!), en body, en dress med jacka och byxa och en sparkbyxa. Alla dessa plagg för 150 kr! :) Gillar billiga kläder! :) Men nu får hon vara lite tjejigt rosa på fotograferingen iaf! ;)

Nu ska jag strax lägga mig och läsa för storebrorsan! Nu när magen är borta så kan jag ju åter igen ligga hos honom i sängen och läsa! Mysstund á la bigtime! Det är en riktig kvalitetstid, att ligganerbäddad i sängen och läsa godnattsaga. Och jag kan intyga att Vincent uppskattar att jag inte längre sitter bredvid. "Mamma, nu har du ingen bebis i magen. NU kan du ligga i sängen och läsa!" kom en smart liten tänkare på dagarna efter förlossningen! Ser fram emot den dagen då vi kan ligga tillsammans i dbbelsängen och läsa sagor som både Havanna och Vincent gillar... Mys med mina gosingar!

Några fler bilder bjuder jag på framöver. Måste ladda över lite bilder från kameran först! :)

Kommentarer
Postat av: Magda

Våran vagn blir pytteliten när man fäller ihop den. Är så glad för det! Izoldes brio tog oxå upp typ hela bagageutrymmet men satte man in den på längden istället så fick man plats med nån resväska oxå. Funkar inte det i er bil?

Det blir ju lite mer packning när man ska ha en bebis med sig.

Skönt att allt funkar bra! Tror att Izolde kommer vara som

Vincent med bebisen. Hon älskar bebisar :)))

2012-01-23 @ 00:32:38
Postat av: Cathrin

Nix, vår vagn är den största på marknaden, det är ju en sån med liggdel. Den går in om man har sittdelen, men måste stå på tvären med liggdelen. Men å andra sidan ska vi ju inte semestra ännu, och när det är dax för semester så har vi paraplyvagnen, som vi dessutom kan zappa fast babyskyddet i! Så jättesynd är det inte om oss. Är supernöjd med vagnen, så jag kan leva med att den tar lite plats just nu!



Jag vill absolut inte ha en vagn där barnet sitter framåt hela tiden. Vår vagn kan man vända sittdelen på, så man kan välja om barnet ska sitta framåt eller bakåt. Och när det blåser eller kommer nederbörd vill jag inte köra barnet in i det, så det kommer in mot barnet, utan skydda det med hjälp av sufletten. Så jag vill som sagt inte för allt i världen byta vår vagn! :)

2012-01-23 @ 17:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0