v.22

Och vips så var det v.22 istället! Det är ju inte klokt hur fort detta går! Nu är det, som Johan konstaterade i morse när jag snällt påminnde honom om veckobytet, bara 18 veckor kvar till BF! 18 veckor är ju egentligen inte alls mycket! De här första 22 veckorna känns ju som att dom har gått så fort, känns som att man nyss testade plus på stickan!

Ska börja lägga in lite statistik, som jag kanske borde ha lagt in tidigare egentligen men glömt bort...

Du är på dag 148 av 280. (52,9%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 0 fulla dagar (v21+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 12 jan 2012
Du har 132 dagar kvar till beräknad förlossning.

Och veckans utveckling ser ut som följer;
Jag
Livmoderns mått är mellan 20 till 23 cm. Du kan försöka känna den ett par cm ovanför naveln.
Dina bröst kan eventuellt läcka råmjölk, ditt barns första kost.
Montgomerys körtlar på vårtgårdarna, producerar ett fuktigt ämne som skyddar dina bröstvårtor vid amning.
Din hudfärg kan förändras och områden med mycket pigment t.ex. vårtgårdar, födelsemärken och fräknar mörknar.
Håret kan kännas tjockare och det beror på att du nu inte tappar speciellt mycket hår, vilket annars är det normala. När barnet är fött kommer du att tappa hår som vanligt igen.
Kom ihåg att sköta tandhygienen, hormonerna kan påverka ditt tandkött och få det att svullna.


Bebis
Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g.
Det har fortfarande gott om plats att röra sig fritt i din livmoder och kan sparka högt upp pch långt ner. Ibland kanske du inte känner något alls och då sparkar bebisen säkerligen in mot ryggen på dig.
Födelsedatum kan fastslås med en veckas felmarginal åt vart håll mot bakgrund av huvudets storlek, som är cirka 5 cm i diameter.
Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig.
Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa.
Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder.
Lungornas luftrörsträd förgrenas och lungblåsorna utvecklas. Lungorna är fyllda med vätska ända fram tills födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.


Jag har gått och blivit förkyld igen, hoppas på att det inte ska bli 2 veckor hemma igen. Hittills är det "bara" ont i halsen och snuva... Sömnen sviker också, men det är kan ju såklart ha lite sammanband med förkylnignen... Låg vaken 1,5 timme i morse, efter en timme klev jag upp och tog två alveon i hopp om att det var halsen som störde. Hoppas på lite mer sömn i natt. I morgon kommer min (och Johans såklart) gosiga son hem. Självklart unnar jag mina svärföräldrar att vara med sitt barnbarn, och min son att vara med sin farmor och farfar - och självklart är det lite skönt att ha några dagars riktig vila efter jobbet - MEN det är förbaskat skönt när han kommer hem igen! Han har bara varit borta sedan i går, men jag saknar honom ändå! =)

Snart har jag två barn att gosas med, det ses det fram emot! =D
Veckans magbild får avsluta dagens inlägg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0