BM-besöket och skrock

Idag inledde vi dagen med ett BM-besök. En väldigt vanlig kontroll.

Hon tyckte att jag såg svälld ut i fingrarna och ville göra ett urinprov. Det visade ingenting, så jag är nog helt enkelt bara lite svälld... Skönt iaf!
Blodtrycket låg på 115/70, vilket inte heller är något konstigt. Det är samma värde jag hade i v.32 med Vincent.
SF-måttet låg på 26 cm, i v.29 med Vincent hade jag 28 cm, så magen är nog aningens mindre den här gången (än så länge).
Bebispulsen är väl ändå höjdpunkten för besöken tycker jag! Den här gången var det 148 slag/minut.

Och det är då detta som direkt leder in mig på skrocket. Jag är ju inte jätteskrockfull, men det är ändå en lite intressant vinkling. Oavsett om det är så att dessa teorier stämmer eller ej så är det ju skoj att se hur det stämmer mig sig själv!

Jag har hittat några klassiska skrock, och markerat mina svar med fet stil. Får väl se vilket kön det talar för att bebis är... ;)

1. MAGENS FORM
P=Toppig, utåtstående, syns inte bakifrån
F=Utbredd mage som även sätter sig på sidorna

2. PIGMENTRAND PÅ MAGEN
P=Lång/tydlig rand
F=Ingen rand

3. BABYNS HJÄRTFREKVENS
P=Under 140 slag/min
F=Över 140 slag/min

4. HALSBRÄNNA
P=Mycket
F=Lite eller ingen

5. BABYN HICKAR
P=Lite eller inte
F=Mycket

6. BABYN SPARKAR
P=Mycket
F=Lite mindre

7. PÅ UL-BILDERNA
P=Håller händerna mellan benen
F=Håller händerna någon annanstans

8. MAMMANS SKÖNHET
P=Bibehållen
F=Minskad, tar sin mammas skönhet under graviditeten

9. RINGTESTET (ring i snöre hålls över magen)
P=Pendlande ring
F=Cirkulerande ring

10. VAR I MAGEN BEBISEN BÄRS
P=Högt
F=Lågt

11. BLÖDANDE TANDKÖTT
P=Lite eller inte
F=Mycket

12. UTPUTANDE NAVEL
P=Sent i graviditeten
F=Tidigt i graviditeten

13. MAMMANS SUG/CRAVINGS
P=Choklad, salt godis, lakrits
F=Citrusfrukter, andra frukter

14. MAMMANS ILLAMÅENDE
P=Lite eller inte
F=Mycket

15. SAMLAG UNDER BEFRUKTNINGSMÅNADEN
P=Ofta
F=Mer sällan

16. MAMMANS VÅRTGÅRD
P=Starkt avgränsad
F=Mera suddig

17. HÅRET PÅ MAMMANS BEN
P=Växer snabbare under graviditeten
F=Växer i normal takt även under graviditeten

P: 7
F: 10

Detta talar alltså för att det är en liten tös i magen... Men det är alltså ingen direkt sanning i detta, utan bara helt vanligt skrock... Fortfarande bara att vänta och se vem det är som varit innebående under alla dessa månader!

För att nämna lite om Vincent så har han mått kasst i några dygn nu. Eller egentigen har han bara mått dåligt nattetid. Han har klagat, gråtit och varit fullständigt förstörd över att han haft ont i magen. Vi har själva misstänkt förstoppning och idag har vi inlett en förstoppningsbehandling med Microlax, Lactulos och för sökerhets skull alvedon. Natten till idag kändes det som att han mest stökade med att spänna ut kroppen, så det kändes mer som växtvärk än förstoppning. Hur som helst så har han haft effekt på Microlaxen idag på eftermiddagen. Han får sova inne hos oss i natt, och så hoppas vi på att det blir en bra natt med MYCKET sömn, eftersom vi sovit dåligt de senaste tre nätterna!

I morgon ska han få göra ett besök på barnmottagningen på sjukhuset för att få en "riktig" barnläkare att känna igenom honom, framförallt magen då. Det är dessutom en läkare som känner till honom väldigt väl, sedan vi låg inne när Vincent var sjuk. Det känns bra att få allt uppcheckat riktigt, så man uteslutit så mycket som möjligt. Är han helt grön i morgon så var det antagligen förstoppning i samband med växtvärk och då kan man slappna av på ett annat sätt.

Nu ska jag vika lite tvätt innan det är dax att krypa ner i sängen hos skrutten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0