V.39

Yes, kommer ur kurvan och upploppsrakan breder ut sig framför mig. Nu är det inte alls långt kvar förrän jag kapar mållinjen (kanske kan illustreras med att sambon klipper navelsträngen!? ;P) Känns superhärligt! Igår eftermiddag och under kvällen hade jag en hel del kännbara sammandragningar/förvärkar. Nu under förmiddagen har jag haft några stycken. Det är inget som direkt gör ont, men dom har helt klart effekt. Härligt att det, kännbart, går åt rätt håll! Idag skulle sambon och sonen ner till Jamtli. Tanken var att jag skulle följa med, men just idag är jag inte alls i form för det. Jag orkade helt enkelt inte med det idag. Därför har jag hemmadag ist. Ska plocka lite efter ommöbleringen igår och gårdagens tvätt ska vikas.
Sen blir det helt klart lite vila också (som typ nu... ;P)!

Veckans graviditetsinformation ska så klart finnas med! Snart är det ju slut på det! =)

Du är på dag 267 av 280. (95,4%).

Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 0 fulla dagar (v38+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 12 jan 2012
Du har 13 dagar kvar till beräknad förlossning.


Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. (Jag har fortsatt upp till den här veckan, men jag inser att jag nu börjar nå toppen av viktkurvan!)
Magens mått: SF-måttet mäter mellan 35 och 37 cm (Har inte mätt, men jag är iaf inga 37 cm!)

Nu är tiden då man inte gör mycket annat än väntar. (Så sant så! Nu är allt bara en transportsträcka.)

Spänningen stiger - nu är BF-datumet nästan nått. Försök dock inte inrikta dig allt för mycket på just BF-dagen. Bebisen kan komma tidigare, men också senare. Man vet inte vad som sätter igång en förlossning, men teorier finns om att moderkakan signalerar att den börjar stagnera. Moderkakan slutar normalt att växa nu även om den fortfarande fungerar. Oavsett vad som kommer bebisen när den är klar och inte när vi vill.

Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. (Har som sagt kännbara sammandragningar/förvärkar, men inget som gör ont. Trött och tung är absolut två ord som jag kan beskriva mig själv med!)

Livmoderhalsen mognar för förlossningen.

När livmoderhalsen börjar öppna sig rinner slem ut. Ibland ser man att det har kommit en geggig klump av vitgrått slem, ibland ser det mer ut som en slemmig flytning. Vissa märker ingenting. När det börjar komma slem i flytningen kan det vara allt ifrån någon dag, ända upp till en vecka kvar, innan förlossningen startar. Man behöver sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första bebisen kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn.

Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. (Åter igen något jag kan skriva under på! Tänk att någon som är så liten kan upplevas så stor!)

Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med.

Veckorna före den beräknade förlossningen upplevs mycket olika av olika kvinnor. Vissa blir deprimerade mot slutet av graviditeten, blir labila till humöret, irriterade och har svårt att få någonting gjort. Andra får en drift att förbereda för barnets ankomst - se om sitt hus, sätter igång med storstädning, lagar mat, bakar och fryser in för kommande behov.

Det ligger en helt färdig bebis i din mage, är det inte otroligt? Nu kan bebisen komma ut vilken minut som helst, men kom ihåg att det är bebisen som bestämmer när det är dags. Om du inte skrivit en förlossningsplan ännu så är det hög tid för det. (Ja, det är helt galet att det ligger en "färdigbakad" bebis i magen! Och vaddå förlossningsplan? Jag har ju inte ens gjort klart förlossningsväskan!)

Bebisen
Bebisens längd: Bebien är ungefär 37 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden är 50 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: 3,2 -3,5 kg. Din bebis ökar nu sin vikt med ca 28 g per dag.

Huvudets omkrets är ca 34,8 cm.

Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Bebisen sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen.

I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden.

Navelsträngen är omkring 51 cm lång och är ungefär lika lång som din bebis från topp till tå.

Nu kan det vara svårt att märka bebisens alla rörelser. 

Hjärtat och levern laddar upp med näring som bebisen kan använda framförallt vid syrebrist under förlossningen. Men även som en reservdepå de första dygnen innan den riktiga modersmjölken kommit igång.

Nu förbereder sig bebisen för ett riktigt marathon, ni ska klara detta tillsammans så försök att hjälpa till så mycket du kan.


Så klart finns det bild på magen även denna vecka!

Nog tycker jag att magen sjunkit en aning sedan förra veckan. Får se vad BM säger på måndag! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0