V.19

Då är jag alltså i v.19 nu då. Tillbakaflyttad ungefär 1,5 vecka. Tänker faktiskt inte orda så mycket om detta, jag kom lite i ofas nu med bilder och allt och det blev ingen bild i morse (18+1) får se om jag hinner med det i morgon. Men nästa torsdag när jag byter vecka så ska jag återgå till balansen med bilder och uppdateringar!

Men informationen för v.19 bjussar jag på iaf!

Jag
Du har en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar.
Kanske drömmer du mer livligt nu för tiden?
Det är också vanligt att man blir mer emotionell ungefär nu vilket kan få oväntade känslor att komma upp till ytan.

Bebis
Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 250-280g.
Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna.
Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet.
Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt.
I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.


Mer information bjuder jag alltså på när jag kommer till v.20 igen.
På söndag ska jag försöka få ultraljudsbilderna inscannade, så efter det kommer den här lilla kotten att göra sin bilddebut i bloggen.
Nu är det faktiskt dax att göra kväll! Har nyss burit upp tvätten från tvättstugan, men ids verkligen inte packa inför morgondagens avresa till stugan... Det är ju så lite som ska med, så det kan jag kasta ner i morgon!
God natt med er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0