Svinflunsavaccinationen

Jag vet nu att det är några i min närmsta krets som inte bestämt sig ang vaccinationen. Ta INTE detta som ett krav. Alla gör som man vill. Jag behöver dock ventilera mig lite ang just detta kring att vaccinera sig eller inte.

För min del så var det lätt. Vi hade som inga alternativ. Eftersom Vincent är en riskgruppspatient så behövde både han och vi vaccinera oss. Han har fått två sprutor och jag och Johan en var. Vad som sen händer i omgivningen är jag faktiskt lite splittrad över.

Självklart väljer man själv om man ska vaccinera sig eller inte. Men att säga att man inte vill ha biverkningarna upplever jag faktiskt lite egoistiskt. Det är inte bara jag som person som drabbas om jag blir sjuk. Jag har många människor omkring mig som faktiskt också kan drabbas! För varje person som vaccinerar sig så förhindras smittan att spridas vidare. Alla vaccineras inte samtidigt, men vecka för vecka så blir fler och fler "allmängrupper" vaccinerade. Vissa landsting har kommit längre än andra.

Det finns dessutom grupper som inte kan vaccinera sig. Just nu ser det ut som att det bara är barn under 6 månader. Men det har också varit prat om att barn till föräldrar med vissa allergier inte ska vaccineras pga hur biverkningarna slår. Denna grupp med personer drabbas ju automatiskt och då framförallt om det rör sig perosner runt omkring som inte vaccinerar sig utan går som smittbärare.

Den grupp människor som väljer att inte vaccinera sig pga att man inte vill ta hand om biverkningar utsätter ju faktiskt omgivningen för risken att också drabbas.

Det finns flera förklaringar till varför man inte vill vaccinera sig;
- det finns kvicksilver i vaccinet
- det är framtaget på kort tid, vem vet om det är framtaget på rätt sätt
- jag kanske inte ens kommer att drabbas av svininfluensan
- jag kanske får en lindrig form av svininfluensan
osv...

Faktum kvarstår, för varje person som låter bli att ta vaccinet så kommer influensan att fortsätta spridas... Lättast hade varit om det blev ett tvång att vaccineras. Då hade alla fått göra det oavsett om man vill eller inte, men i Sverige ska all personlig integritet stå framför allt annat... Det retar mig faktiskt en hel del! (även i andra avseenden... vil ni höra mer om det så påminn mig någon dag framöver ska jag lägga fram mer åsikter kring det)

Sen måste jag faktiskt fundera på en sak som faktiskt påverkar de personer som låter bli att vaccinera sig! Härromdagen träffade jag och Johan en kvinna på ICA Maxi. Johan känner henne sedan tidigare och vi stannade och pratade lite. Det visade sig att dom val att inte vaccinera sig, att dom sedan insjuknat hela familjen (olika kraftigt). Hon hade varit hemma 3 veckor!!! 3 VECKOR! Vem har råd att avstå lön nästan hela månaden!? Visst får man från försäkringskassan, men det är ju bara 80% av lönen det! Hon hade haft hög feber i 11 dagar.

Om man ställer detta i paritet med vaccinets biverknignar så är man "sjuk", har sjukdomssymtom i några dagar! Och dessutom så skyddar man andra. Jag är definitivt inte opartisk i detta. Eftersom jag har ett barn i riskgrupp så känner jag ju givetvis lite extra för vaccinet. Men det som skrämmer mig lite är att man bara väljer att se det som går ryktesvägen. Att man inte väljer att se det som svininfluensan bidrar med. Folk dör ju faktiskt! Sverige är ett av länderna där svininfluensan brett ut sig mest. "Bara" 14 personer har dött i Sverige, och de flesta tillhörde riskgrupp. Men även där kvarstår faktum - svininfluensan innebär inte bara en förkylning. Den kan byggas på med tillexempel lunginflamation. Dvs en redan nedbruten kropp kan drabbas av ytterligare en kraftig sjukdom...

Fortfarande - man väljer själv om man ska vaccinera sig. Men jag tycker att man ska ta sitt samhällsansvar och ta den lilla sprutan som faktiskt inte ens känns att ta.

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag tänkte också på det där, alla skulle vara tvungen att vaccinera sig...Vi har gjort det och väntar nu bara på klartecken att få vaccinera Leon också.



Varken jag eller Micke fick några som helst biverkningar på sprutan så jag hoppas inte lillen heller får det. Han har klarat sig bra när han har tagit 3- och 5 månaders vaccinen.

2009-11-24 @ 12:04:29
Postat av: Lisa

Kan bara hålla med!

2009-11-24 @ 12:40:51
URL: http://lajz.blogg.se/
Postat av: nathalie

inget annat land har lika hög dödssiffra på vanlig influensa som sverige, i princip. ska man vaccinera sig för det också? det smittar ju på precis samma sätt...

2009-11-25 @ 10:41:01
Postat av: Cathrin

Det finns ju dom som vaccinerar sig för den influensan också - så varför inte!? Men den verkar inte spridas lika snabbt och aggresivt. Folk dog i mässlingen förr, det är en obligatorisk vaccination nu, det kanske inte är så dumt att vaccinera oss mot det som har påtaglig dödlig utgång för många!?

2009-11-25 @ 15:23:18
Postat av: Magda

Mmmm, men dom som nu vaccinerar sig då, dom behöver ju inte vara oroliga för att bli sjuka då.

Och ni ingår ju i den gruppen nu, ni kommer inte bli sjuka, så ni behöver ju inte oroa er heller :)

2009-11-27 @ 12:29:16
URL: http://maggiebrown.blogg.se/
Postat av: Cathrin

Nej, vi behöve rinte oroa oss för att bli sjuka, men vi har ju människor omkring oss som vi också värnar om! Inte vill väl jag att mina nära och kära ska behöva ligga sjuka länge och intensivt. Det handlar inte bara om oss, fysiskt, utan också om att man är rädd om dom omkring sig!

2009-11-27 @ 21:04:33
Postat av: Magda

Mmm förstår hur du menar, men då kan ju alla DOM ta sprutan oxå så är det ju klart sen ändå :)

2009-11-27 @ 22:15:26
URL: http://maggiebrown.blogg.se/
Postat av: Cathrin

Men du ha rju bestämt dig för att inte ta sprutan ju...

2009-11-28 @ 21:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0