Ont om uppdateringar

Fick en uppdateringsönskan idag... Den gångna veckan har det varit en hel del pyssel. Förstår inte hur allt kan gå från tristess till att man aldrig har tid för något på bara typ 2 månader!

Hur som helst... Vad har hänt sedan förra veckan... Jag minns bara tillbaka till helgens bravader... Men jag ska kika i kalendern så får jag lite ledtrådar! ;)

Bilen trasslade i måndags... Höll på att skrota bilen på plats! Johan kom in på morgonen, när han egentligen var på väg till jobbet, och upplyste om att bilen var död. Han försökte starta, men det hände ingenting! På förmiddagen gick jag ut för att sopa av den och själv undersöka i vad som var på tok. Skulle jag ringa pappa eller verkstad skulle jag ju behöva förklara, vilket är svårt om man inte vet vad som händer. När jag vred om nyckeln knäppte den till men tände inte. Ringde pappa, min underbara pappa, som brummade förbi med tjänstebilen och ordnade med starthjälp. Jag och kotten åkte en sväng sen för att ladda upp batteriet lite. När vi kom hem ca 25 minuter senare så ställde jag mig vid vändzonen ifall bilen skulle krångla igen. Jag stänger av motorn, men känner att jag borde starta den en gång för att se om det fungerar... Vad händer? INGENTING! Inga lampor lyser vilket det gjorde innan, kan inte låsa bilen, kan inte åka och fixa nytt batteri, kan inte åka och hämta Johan... Ja, ni förstår! Ringa pappa igen, han kommer förbi och startar bilen igen och upptäcker felet! En klämring som sluter om polen hade lossnat! När den var fastskruvad igen startade bilen utan problem! Phu! Då slapp vi för hoppningsvis den kostnaden före jul! Bilen skulle in på besiktning på tisdagen, så det var skönt att vi fick ordning på det där! Bilen gick därefter igenom besiktningen UA! :)

På tisdagkvällen skulle vi på jultallrik på Dragonen. Det var hyresgästföreningen som bjöd på jultallrik och artig som man är så äter man ju inte middag innan! Det borde jag ha gjort... Det var inte mycket jag åt på den där tallriken! Petade i mig skinka tunnbröd och potatis... That's it! I övrigt på tallriken fanns det två sorters lax, tre sorters sill (som btw Vincent tyckte var helt ok), pressylta och någon läskig kalvsylta... Gick hem och var ungefär lika hungrig som innan. Vincent smaskade lite på det jag inte åt och skumtomtarna som låg vid varje tallrik (han fick fyra stycken!)

På onsdagen var det dags för kottens första hjärtbedömning efter avslutad behandling. En hjärtbedömning har han gjort inför varje behandling, så det var inget nytt för oss. Det går ut på att göra ett ultraljud på hjärtat för att se så inte cellgifterna slagit fel och angripit friska celler i hjärtat. Vincent lämnade den undersökningen med ett OK stämplat i rumpan! ;) När vi ändå var där så passade vi på att göra en vägning av honom. Han hade gått upp 120 gram på en vecka! Kan låta lite, men det är helt ok! Efter undersökningen och vägningen gick vi vidare för att få hans slangar spolade. Även där fick vi träffa en läkare som undrade över en fin bula i Vincents panna... Det var nämligen så att Vincent dök från soffan strax innan vi skulle gå till bussen och åka ner till sjukan... Det är deras jobb att hålla koll på skador, så det var klart att frågan skulle dyka upp! Men när jag förklarat situationen så klappade läkaren mig på handen och sa med ett skratt, "det är inte sista gången det där kommer att hända!" Den undersökning den här läkaren gjorde var också utan anmärkning.

På eftermiddagen kom Zandra och lånade Vincent på stan. Jag skulle få gå och koppla av på lite massage! Förra julen fick jag ett presentkort på massage av Nadja och hennes mamma. Efter det har vi ju legat på sjukhus ett halvår och det har inte alls passat för massage! Grejen var att det här presentkortet gällde 1 år, så det var bara att knata iväg och koppla av innan det gick ut! Det var grymt härligt och bara jag får jobb ska mina friskvårdspengar gå till massage! Jag har 3 vänner/bekanta som är legitimerade massageterapeuter, men två av dom bor inte ens i Östersund nu och den tredje umgås jag inte så nära med så det blir som inte av... Men härligt var det iaf!

På torsdagen innehöll inte dagen jättemycket, kvällen däremot blev lite tight! 18.30 var det styrelsemöte på ridskolan. Jag sitter som suppleant och vill gå på så många möten som möjligt för att få vara med och ha lite koll. Sen vet man aldrig om man har rösträtt, beroende på om ledamöter är på vift. Jag hann faktiskt inte vara med på hela mötet, för 20.00 började min ridlektion. Dagen till ära hade vi teori. Min ridlärare presenterade vad vi ska avancera med framöver... Nu är det färdigt med det vi tragglat en längre tid. Nu går vi vidare i utvecklingstrappan... Vi ska nu börja med förvänd galopp och enkla byten. Detta avsnitt är nog mest för insatta människor... Jag började föreställa mig för hur det skulle se ut för mig och Molly... Bilderna i mitt huvud blev inga vackra syner... Anneli sa att vi ska ta det på individuell nivå med avseende på hästarnas nivåer och kunskaper. I min värld innebar det bara att jag inte skulle nå dit... Men i slutet så tittade hon på mig och sa att Molly inte ska behöva vara med på det. Så nu blir det intressant att se vem som ska bli min nya vapendragare! :) Salle verkar bli frisk till KM iaf, så händer inget oväntat så blir det nog jag och Salle som startar dressyr KM tillsammans trots allt! Skulle det inte bli han så ska det få bli Caprice kom jag fram till. Men jag håller tummarna för Salle, han är en trevlig herre! :)

Fredagen sen så var jag på besök hos kiropraktor Anita Grande! Ett välbehövt besök visade det sig... Vi hade bokat in fredagens besök och ett besök till nästa fredag. Anita kom fram till att vi behöver några fler besök, för jag hade två områden efter ryggen som hon tyckte kändes skumma... Känns bra att hon fixar! Dessutom har hon avtal med landstinget, så jag kan nyttja högkostnadskortet! Efter fredagens besök har jag 300 kr kvar tills jag har gratis vård fram till typ september/oktober! :) Känns helt ok! När man träffar Anita så gör hon en bedömning av hållning, muskulatur och hur kotorna ligger. Hon tyckte att min hållning och muskulatur var helt ok, med tanke på att jag inte haft någon större möjlighet till träning på länge. Så det var inte så tokigt! :) Det känns bra iaf att fixa ryggen. Jag har haft på känn ett längre tag att det inte varit helt ok i ryggen. Massagen i Umeå har varit lite jobbig pga att jag nästan tappat andan i vissa partier och hon som masserar där uppe har inte riktigt kommit åt alla kompakta muskler. Men nu är jag alltså på gång att fixa det som är knas i ryggen! :) På eftermiddagen bakade vi pepparkakor. Vincent gillade pepparkaksdegen... ;)

Lördagen inleddes också med bakning. Vi bakade lussebullar! Jag lyckades bränna nästan alla, men det är bara att ta bort det brända på undersidan så är dom fullt ätbara fortfarande! (säger en sann bagare... eller...) Vincent var väldigt fascinerad av köksassistenten (bakmaskinen)...



Efter bakningen var klar och skrutten sovit så åkte han och jag upp till stallet. Lördag den 12 december, när det är dressyr KM, så ska det vara Loppis. Jag hade plockat fram 2 par ridbyxor, 2 ridhjälmar och en tävlingskavaj som jag skulle lämna in till vår loppis. När vi ändå var där uppe så passade jag på att släppa loss Vincent i stallgången. Han är verkligen helt orädd hästarna, och är så nyfikna på dom att han nästan promenerar rakt in till dom som står på spilta! Jag får helt enkelt börja lära honom samma regler som man brukar lära barnen när det gäller främmande hundar - man måste fråga om lov innan man går fram!

Igår, söndag, städade vi på förmiddagen. Efter det packade vi ihop och åkte upp till Dille på fölmönstring av islandshästar. En av våra bekanta från Umeå, som bor i Kallsta, skulle visa sin åring. Jag har inte varit på någon unghästvisning eller så, så det var skoj att vara på en fölvisning! Islandsföl är ju så galet söta! Små lurv-tussar! :) Hur som helst gick det riktigt bra för våra bekanta! Deras Hronja samlade ihop totalpoängen 8,01 poäng vilket gav henne en delad seger i hennes årskull! :)



Ja, så har vår vecka sett ut.

Idag började jag med ett pass med Zumba på morgonkvisten. Jag dansade tills jag hade ont i fötterna! Efter lunchen sen gick jag en promenad med en sovande Vincent i vagnen. Jag gick en rask promenad på 1 timme och 15 minuter. För er som har begrepp på vart jag gick så utgick jag hemifrån mig, gick ner mot bilprovningen, in mot lillsjön, ut till odensala hälsocentral, ner förbi storsjöskolan, in mot gamla OnOff, ut till Kvantum, upp till Barnens Hus och sedan raka vägen in hem igen! Halkigt var det så nu på kvällen införskaffade jag mig ett par broddar då jag och Vincent ska promenera med Maria och Arthur runt Frösöberget i morgon!

Nu ska jag och Johan sätta oss och skriva en packningslista inför Almers Hus! :) Sen blir det dax för lite kvällsfika till Grannfejden!
Over end out! :)

Kommentarer
Postat av: Lisa

Gick ni runt berget idag? Har du listat ut vilket som är mitt hus än då? Stod en massa barnvagnar utanför dörren för vi hade bäbisträff här idag =)

2009-12-08 @ 15:51:40
URL: http://lajz.blogg.se/
Postat av: Cathrin

Yes Lisa! Vi traskade runt berget på eftermiddagen. Jag vet ju vilket hus som är ditt, har hållit koll på det sedan du berättade att ni flyttat upp dit. Vi gick och surrade massor idag, så jag glömde helt av att kika in mot dig idag... Mysigt med utrymme att kunna ha bebisträff! Vi har ingen plats för barnvagnarna hos oss...

2009-12-08 @ 17:10:17
Postat av: nathalie

skriv oftare och kortare så man orkar läsa hela:P

2009-12-09 @ 19:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0