Babyblogg v.28

Shit vad tiden går fort... "Bara" 13 veckor kvar till Beräknad Förlossning! Det är ju inte klokt! Men jag kan säga, och jag pratar nog för Johan också, det ska bli underbart att få ut det lilla livet och få hålla bebisen i famnen istället för att känna på magen. Det är med blandade känslor jag går mot förlossning, det ska visserligen bli underbart men det kommer också bli lite tomt utan sparkar och bufflingar i magen... Hur som helst så kliver jag in i en ny vecka nu, v.28, och här kommer veckans babyblogg! Börjar med statistiken som vanligt!

Graviditetsstatistik
Du har gått 27 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 28:e veckan.
Du har klarat av 67% av graviditeten
Du är i 7:e lunarmånaden av 10.
Du är i 7:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 189 dagar av 280.
Och har ca 91 dagar kvar till förlossningsdagen.


Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: Din viktökning kan vara mellan 7 och 11 kg eller mer. (i mitt fall innebär mina 68,0 kg en ökning på 7...) Bara moderkakan väger 400 g, nästan ett halvt kilo.
Magens mått: Livmoderns mått är mellan 26 och 29 cm. (jag fick till 26 cm, men det spelar ingen roll - för på bm-besöket i onsdags så mätte hon och måttet hamnade mitt på normkurvan! Magen är perfekt! Omkretsen är 100 cm.)


- Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade.  (Jag kan inflika att jag mår bra, men börjar känna av trötthet lite snabbare nu.)

- Under de kommande veckorna kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg.

- Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut. (Pratade om det med barnmorskan, för jag kan få ont i revbenen ibland.)

- Blodcirkulationen ökar kraftigt i kroppens alla organ, också i huden, mest påtaglig är ökningen i underarmar, händer och fötter. Genomblödningen i händerna ökar med cirka 5 gånger jämfört med kvinnor som inte är gravida.
- Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård. Det kan till exempel komma när man är ute och går fort eller är kissnödig. Stress påverkar också hur mycket sammandragningar man får. Om man har många är det dags att slå av på tempot. En sammandragning håller oftast i sig 10 till 30 sekunder. Det gör inte ont, men kan kännas obehagligt. För att det ska släppa behöver man stanna upp. Om sammandragningarna även börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska. (Jag har känt av sammandragningar, men det har aldrig blivit ett obehag. Jag tycker att det är häftigt att man börjar känna av saker som sedan ska resultera i att bebisen kommer ut...)

- Om man ligger på rygg kan man lätt bli svimfärdig eftersom den tunga livmodern trycker på det stora blodkärl, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kallas för venacavasyndrom. Drabbas man av detta bör man undvika att ligga på rygg.

- Om din lilla bebis skulle födas nu finns det stora chanser att den skulle klara sig. (Jag och Johan planerar att vår bebis ska komma ut på beräknad dag eller en dag senare... Då hinner vi med OS på hans 10första pappadagar! =D)


Bebisen
Bebisens längd:  Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden 36 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: Vikten ca 1-1,2 kg


- Huvudets omkrets är 26 cm.
- Fötterna mäter ca 5 cm.
- Bebisen utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om bebisen skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen.

- Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen.
- Fortsätt att prata med din bebis för vid det här laget har det vant sig vid din röst.
- Om din bebis föddes nu skulle den ha 85% chans att överleva.
- Enligt lag är bebisen livsduglig, vilket gör att den måste registreras om den föds.
- Hårstråna på huvudet är fortfarande små, tunna och bleka utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. De är ofta bara någon millimeter långa.
- Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.
- Bebisen kan öppna sina ögon och börjar bli känsligt för ljus. Vid en klinisk undersökning med amnioskop (ett rör som man via kvinnans slida för in genom livmoderhalsen upp till fosterhinnorna) ser man att bebisen försöker skydda sina ögon från instrumentets ljuskälla genom att vända sig bort eller sätta sina händer för ögonen. Man ser också att hjärtfrekvensen ökar som tecken på stress när den utsätts för ljusstimuli.
- Mjölktänderna under tandköttet är färdiga.
- Bebisen kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta bebisar fixeras sedan med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända bebisen.

Men som vanligt ska det ju publiceras en bild på magen... Det är så skoj att se hur magen växer!

(magen i v.27+0)


Kommentarer
Postat av: Johan

Babe, I´m coming home to you:)

2008-05-25 @ 09:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0