Ny babyblogg

Tiden går fort, dagarna bara rusar fram, snart är det sommar - sol, värme och ledigheter! Jag är i v.18+0, men första dagen i v.19, det är inte allt kvar till halvtid nu!

Veckans statistik ser ut så här;
Du har gått 18 fullgångna veckor och 0 dagar.
Men du är i 19:e veckan.
Du har klarat av 45% av graviditeten
Du är i 5:e lunarmånaden av 10.
Du är i 5:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 126 dagar av 280.
Och har ca 154 dagar kvar till förlossningsdagen

Graviditetsinfo;
Du har en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar.Kanske drömmer du mer livligt nu för tiden? Det är också vanligt att man blir mer emotionell ungefär nu vilket kan få oväntade känslor att komma upp till ytan.
Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 250-280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.


(bilden är tagen idag på morgonen)

Igår kväll var jag och festade med mina vänner... Shit vad skoj det var... Har saknat alla så mycket, har inte festat med dom på det här sättet sedan yran i somras och sen träffades vi en stund när Jenny fyllde år i oktober... Men sedan dess har jag inte träffat någon av dom (förutom Jenny tidigare i år...) Jag insåg att jag saknat allt jättemycket, eftersom jag var nykter hela kvällen så kunde jag sitta på en pall och titta på alla, reflektera och le... Alla var precis som dom alltid varit och allt var precis som man minns det... Det var helt klart en flashback till det som varit och det var en underbar känsla! Tack alla för en kanonskojig kväll!

Snart är det dax att göra sig klar för att åka upp till mamma och pappa på påskmiddag. Vädret är kanonfint, strålande sol omkring 6-7 grader kallt i skuggan - på balkongen har jag 8 grader varmt! =D
GLAD PÅSK på er alla!!

Kommentarer
Postat av: Magda

Hehe låter dom du är lassgammal när du skriver på det där viset. Precis som att du leat i koma och vaknat upp. Fast det kanske är så du känner?
Ja, livet kommer inte bli som innan nu när du ska få en bebis, men allting förändras till det bättre tycker jag iallafall.
Så u får ta och festa på nu ett tag innan bebisen ploppar för sedan blir det nog rätt lugnt ett tag framöver ;-) KRAAAAM och glad påsk på dig själv!

2008-03-22 @ 15:57:32
URL: http://magdalena.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0