Frogblog v.37

Glömde faktiskt uppdatera babybloggen igår! Veckorna går så pass snabbt, och jag börjar bli lite dagavill när alla dagar känns ungefär lika, så jag missar när lördagen plötsligt infinner sig! Men här är veckans, ganska tunna, uppdatering! I morgon är det dax för kontroll på MVC igen, får se om den lilla människan vi alla (?) går o väntar på har fixerat sig ännu, BM förra veckan upplevde bebisen ruckbar...

Du har gått 36 fullgångna veckor och 1 dagar.
Men du är i 37:e veckan.
Du har klarat av 90% av graviditeten
Du är i 10:e lunarmånaden av 10.
Du är i 9:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 253 dagar av 280.
Och har ca 27 dagar kvar till förlossningsdagen.

Graviditetsinfo
Jag
Min vikt: (Ställde mig på vågen i morse och den visar 73,2 kg... 
Magens mått: Livmoderns mått kan vara detsamma som förra veckan. Det kan även vara mindre eftersom att bebisen sjunker mer och mer. Men är du förstagångsföderska kan ditt magmått vara 33 till 36 cm. (SF måttet jag fick till idag blev 32 cm och det är samma sedan förra veckan... Får se vad barnmorskan säger i morgon när jag ska på kontroll...)

Den här veckan är en lämplig tid att gå på studiebesök på den förlossningsavdelning där du tänker föda. (Vi var på studiebesök förra veckan, men det är ju redan rapporterat om...)

Nu är det vanligt att känna förvärkar. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa sammandragningar ska inte göra ont. (Nej, dom gör inte ont, men det är svårt att göra något just då! Det spänner ganska rejält...)

Ofta stiger nu känslan av spänning och förväntan ju närmare förlossningen du kommer. (Oja, efter förlossningsbesöket ville jag kläcka bebisen på en gång! Ivrig att få det lilla livet i famnen och kunna pussa på skrutten!)

Försök vila nu inför förlossningen varje dag när du kan för sen kommer du bara få göra det när bebisen vill. (Lätt för alla att säga, vilar gör jag hela tiden känns det som, även om alla tycker att jag gör något hela tiden. Men utan sysselsättning så kommer jag att gå åt!)

Får du värkar i denna vecka försöker man inte hindra förlossningen från att komma igång. Det finns forskning som tyder på att barnet själv producerar hormoner vilket signalerar att det är för trångt och det leder till start av värkar. (Jag tror inte att min och Johans bebis tycker att det är för trångt, den lever om ganska bra ibland... Så det dröjer nog för våran del skulle jag tro...)

Bebisen
Bebisens längd: Bebien är ungefär 35 cm långt från huvud till stjärt, medelkroppslängden är 48 cm från hjässa till häl.
Bebisens vikt: Ungefär 3 kg (!)

Huvudets omkrets är 33.5 cm och diametern är cirka 9 cm.

Nu betraktas bebisen som fullgånget och är redo för sin resa till livet utanför livmodern.

Om bebis ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Det vill säga en läkare försöker genom mild massage att vända bebisen så huvudet ligger nedåt mot bäckenöppningen. Det är en fördel om bebisen kommer ut med huvudet först eftersom huvudet är hårdare och större än resten av kroppen. Dessutom går förlossningen lättare. Om det inte lyckas kan det bli aktuellt med kejsarsnitt.

Bebisen tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Lungorna är det sista av bebisens organ som mognar. (Den sista mognaden sker vid förlossningen när bebisen drar in den första luften och blåser upp de små lungsäckarna...)

Moderkakan börjar åldras.

Alla inre organ är färdigbildade. Bebisen gör sig färdigt att födas när som helst.

Underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.



Givetvis är magen med som vanligt. Den har sjunkit ner ytterligare sedan förra veckan, det känns bra eftersom det är ett tecken på att bebisen sjunker ner och det i sin tur indikerar att det närmar sig förlossning! Aja, magbilden var det...


Magen idag v.36+1

Kommentarer
Postat av: Erika

Vi vill ha en bild framifrån också=)

2008-07-27 @ 17:02:43
URL: http://eriica.blogg.se/
Postat av: nadja

Vilen stor fin mage du fått! :D

2008-07-27 @ 19:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0