Babyblogg

I går gick jag in i vecka 15. Satt just och kikade på gravidsidan där jag får mest info och hittade lite information om Vincents situation just nu...

"Ditt förstorade hjärta har nu en 20 % högre kapacitet, allt för att klara syretillförseln till dig och barnet." Detta kan också leda till att man upplever att man har hjärtklappning...

"Ditt barn är 104-114mm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 50g. Barnets revben, blodkärl och näthinnor syns tydligt genom den lövtunna huden. Huden börjar täckas av lanugohår, mycket fina hårstrån som hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen. Kroppsbehåringen följer mönstret på huden och bildar former som ser ut som fingeravtryck över hela kroppen." Hihi, Vincent är typ en decimeter lång i kroppen, sen tillkommer benen... Varför man inte räknar in dom på en gång förstår jag inte... Det står att från v.15 räknas barnets längd med benen, av barnmorskan. Så på ultraljudet så skulle dom räkna längden med benen.  Råkar någon sitta på den informationen så är det välkommet att räta ut mitt frågetecken!

Inte nog med det så utvecklas hörseln vidare nu, i mellanörat har ben börjat hårdna. Men han hör inte riktigt ännu, hörselcentrum har inte utvecklats. Men det är inte allt kvar innan han hör min röst och mina hjärtslag. Har barnet anlag för mörkt hår, vilket han har av mig iaf, så börjar svart pigment bildas i hårsäckarna. Det är lite häftigt, det är mycket som händer där inne nu!

För att spä på informationen så delas graviditeten in i 3 trimestrar, dvs 3 delar, och förra veckan (v.14) gick jag över från första till andra tredjedelen! Det är nu, när g är i v.15, "bara" 25 veckor kvar till beräknad förlossning. Det är typ 5 veckor kvar till UL... Nu börjar det gå ganska fort må jag säga! Det kommer bara säga POFF så är det sommar och förlossningen närmar sig! =) Det är nästan 6 månader (vilket jag personligen tycker låter mycket mer än 25 veckor) till förlossning...

Förövrigt mår jag skitkasst i min förkylning! Jag sover nästan inget, snyter mig till fördärvelse (förstår inte vart allt snor lagras - det tar ju ALDRIG) slut!!!! Jag har ont i ögonen och mår halvilla... Jag skulle vilja orka gå ut en stund och ta lite frisk luft, får se om jag orkar ut en liiiten sväng senare i kväll...

Kram kram (det är tur att inte dom överför smittor över nätet!)

Kommentarer
Postat av: Paula

hihi bebben blir bara större och större. jag vill köpa saker till vincent nu! :) höhö. hoppas vi ses idag! :)

2008-02-17 @ 09:28:26
Postat av: Magda

Jag fick oxå en uppenbarelse i vecka 7-8 tror jag att det bodde en Edward i min mage! *haha* Sen från v 10 visste jag att det var en tjej trots att jag drömde 2 ggr att det var en pojke.

2008-02-17 @ 21:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0