Uppdaterar babybloggen...

Bloggen har legat nere, som ni kanske också märkt, så jag har inte kunnat uppdatera något... I lördags skulle jag normalt lagt ut en babyblogg, men det gick inte så bra... Jag la ut en i bilddagboken istället... Men eftersom det r läsare här som inte kikar där.

Statestiken för idag ser ut som följer...
Du har gått 19 fullgångna veckor och 3 dagar.
Men du är i 20:e veckan.
Du har klarat av 48% av graviditeten
Du är i 5:e lunarmånaden av 10.
Du är i 5:e graviditetsmånaden av 9.
Du har gått 136 dagar av 280.
Och har ca 144 dagar kvar till förlossningsdagen

Sen finns det ju lite graviditetsinfo...
Livmodern växer alltmer, når nu till naveln, och skjuter fram magen.
Barnet är 16-19 cm långt från huvud till stjärt och väger 260-350 g. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägs.

Nu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Äntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan. Nybildande av nervceller har trappats ned något, och koncentreras istället till utveckling av komplicerade förbindelser mellan nervceller som krävs för funktioner som minne och tänkande. 

Barnet har mer hår på huvudet och kroppen börjar täckas av fosterfett för att skydda huden. Om barnet föds för tidigt kan det ibland vara helt täckt av vitt fosterfett. För de barn som föds i vanlig tid, det vill säga vecka 37-42, kan nästan allt fett ha sugits in i huden.

Just idag har bebisen varit väldigt pigg! Den har sparkat som attans i flera omgångar... Johan kände för första gången sprakarna i går kväll. Vi hade gått o lagt oss och han låg med handen på min mage och vips så hade bebisen sparkat och han kände det! Tror att han tyckte att det var otroligt skönt att också få känna av att bebisen finns där inne. Men nu i kväll har jag kännt massor av gånger att det kommer små sparkar! Mätte magen igår kväll, och omkretsen mätte 95 cm där jag är som störst. Det var lite dumt att jag inte måttade i början så man hade något att jämföra med... Men jag kan ju alltid leta fram de sista noteringarna från viktväktargrejorna! Jämföra därifrån... Vikten går lite långsamt och barnmorskan tyckte sist att jag ska jobba på att gå upp lite... Men ajg tänker inte börja med något ätande av onyttigheter... Så det får ta den tid det tar! På invägningen vägde jag 64,2 kg. Sen har jag gått ner så långt som till 58,8 kg innan jag vände upp på 61 kg och blev stabil där. Nu igår vägde jag mig på morgonen utan frukost och i bara underkläder och vägde 63,3 kg... Så det går ju upp igen iaf! =)

Nepp, nu ska jag gå och möta Paula, vi ska på en liten promenad!

Kommentarer
Postat av: zandra

Hej, ville bara säga att statistik inte stavas med e :) hur gick mötet med chefen? Jag har möte med högsta chefen idag om mina arbetsuppgifter :S bläää.... aja, pusshej

2008-04-02 @ 06:35:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0